Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Modulet bygger videre på viden opnået i Grundlæggende organisk og
uorganisk kemi
Modulets indhold, forløb og pædagogik
I løbet af kurset bliver følgende temaer gennemgået:
Organisk del:
- Litteratursøgning
- Praktiske synteser, oprensning, karakterisering af
produkter
- Reaktionsmekanismer, fysisk kemisk baggrund for forskellige
oprensningsteknikker
Uorganisk del
- Fremstilling af kemikalier og grundstoffer udfra naturligt
forekommende råmaterialer udfra følgende aspekter: kemi, teknologi,
økonomi og miljø
- Egenskaber og anvendelse af grundstoffer og de forbindelser de
indgår i
- Systematisk beskrivelse af stoffers og grundstoffers egenskaber
ud fra deres støkiometri gennem anvendelse af det periodiske
system
- Planlægning og udførelse af eksperimenter som illustrerer
grundstoffernes kemi
Læringsmål
Viden
Studerende, der gennemfører modulet
- Skal kunne redegøre for de enkelte trin i syntesen, hvorfor
gennemføres de, og hvad sker der på atomart niveau under
syntesen
- Skal kunne redegøre for den teoretiske baggrund af gængse
oprensningsteknikker (fx ekstraktion, omkrystallisering,
destillation, sublimation, kromatografi), samt oprense
synteseprodukter og vurdere deres renhed, herunder anvende gængse
analysemetoder (fx smeltepunkt, refraktivt indeks, IR, NMR) til
verificering af produktets identitet og renhed
- Redegøre for grundstoffernes kemi ud fra eksterne kilder
- Redegøre for oprindelse, forekomster, udvinding, pris og
anvendelse af grundstoffer og de forbindelser grundstofferne indgår
i
- Forklare sammenhængen mellem atomare modeller og bindinger samt
bindingsdominerede egenskaber
- Redegøre for relevante industrielle processer
Færdigheder
- Skal kunne finde relevant litteratur for en given syntetisk
problemstilling, samt planlægge og udføre den givne syntese
- Begå sig i et kemisk laboratorium under hensyntagen til
sikkerheds- og affaldshåndteringsregler
Studerende der gennemfører modulet som del af en
kandidatuddannelse
- Skal desuden kunne reflektere over fagområdets tilgang til
faglige problemstillinger på højt niveau og dets relation til andre
fagområder.
- Skal desuden kunne inddrage fagområdet i
løsningen af komplekse problemstillinger og dermed opnå
ny forståelse af et givet område.
Kompetencer
Undervisningsform
Uddannelsen bygger på en kombination af faglige,
problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra
følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder
og faglig refleksion:
- Forelæsninger
- Klasseundervisning
- Projektarbejde
- Workshops
- Opgaveløsning (individuelt og i grupper)
- Lærerfeedback
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Organiske og uorganiske laboratorieøvelser |
Prøveform | Aktiv deltagelse og/eller skriftlig opgave |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Er angivet i
fællesbestemmelserne |