Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Studerende, der gennemfører modulet, skal kunne
- Redegøre for det videnskabelige grundlag og videnskabelige
problemstillinger inden for biologi
- Redegøre for den højeste internationale forskning inden for
specialets fagområde
Færdigheder
- Mestre de videnskabelige metoder og generelle færdigheder, der
knytter sig til specialets fagområde
- Opbygge en projektrapport efter fagområdets normer, benytte
korrekt fagsprog, dokumentere ekstensiv inddragelse af relevant
originallitteratur, og formidle og diskutere projektets
forskningsbaserede grundlag og problemstillinger samt resultater
skriftligt, grafisk og mundtligt på en sammenhængende måde
- Kritisk vurdere projektets resultater i forhold til relevant
originallitteratur og gængse videnskabelige metoder og modeller
samt vurdere og diskutere projektets problemstilling og resultater
i relevant natur- og teknisk-videnskabelig kontekst
- Perspektivere og vurdere projektets potentiale for videre
udvikling, herunder vurdere og inddrage relevante økonomiske,
etiske, miljømæssige og andre samfundsmæssige relevante
forhold
Kompetencer
- Deltage i og selvstændigt gennemføre teknologisk og
naturvidenskabelig udvikling og forskning, udvikle og gennemføre
eksperimentelt arbejde samt løse komplekse opgaver ved brug af
videnskabelige metoder
- Varetage planlægning, gennemførsel og styring af komplekse og
uforudsigelige forsknings- og/eller udviklingsopgaver og påtage sig
et professionelt ansvar for at gennemføre selvstændige faglige
opgaver såvel som tværfaglige samarbejder
- Selvstændigt tage ansvar for egen faglig udvikling og
specialisering
Undervisningsform
Projektarbejde
Et langt kandidatspeciale på mere end 30 ECTS skal omfatte
arbejde af eksperimentel karakter i et omfang, der svarer til
afhandlingens ECTS belastning.
Omfang og forventet arbejdsindsats
900 timer
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Kandidatspeciale i biologi |
Prøveform | Speciale/afgangsprojekt |
ECTS | 30 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Er angivet i
fællesbestemmelserne |