Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Studerende, der gennemfører modulet
- Skal kunne redegøre for videregående spildevandsrensning
- Skal kende teorier bag fysiske, kemiske og biologiske
renseprocesser
- Skal kunne redegøre for renseteknologier for fjernelse af
kulstof, kvælstof og fosfor fra kommunalt spildevand
Færdigheder
- Skal kunne karakterisere kommunalt spildevand
- Skal kunne karakterisere og kvantificere de væsentligste
kemisk/biologisk/fysiske processer, der anvendes til rensning af
kommunalt spildevand
- Skal kunne karakterisere og kvantificere de væsentligste
fysiske separationsprocesser
- Skal kunne karakterisere de væsentligste processer ved anaerob
udrådning af slam
- Skal kunne udføre skitse-design og grov-dimensionering af
biologiske processtanke på kommunale renseanlæg
- Skal kunne udføre skitse-design og grov-dimensionering af
forklaringstanke og efterklaringstanke
- Skal kunne udføre skitse-design og grov-dimensionering af
rådnetanke
- Skal være i stand til at supportere drift og optimering af
kommunale renseanlæg for fjernelse af kvælstof og fosfor
- Skal kunne opstille modeller for biologiske processer i aktiv
slam anlæg
- Skal kunne opstille modeller for omsætning i biofilm på
fastfilm anlæg
Kompetencer
- Skal kunne planlægge og designe kommunale renseanlæg
- Skal kunne nalysere funktionen af kommunale
renseanlæg
Undervisningsform
Forelæsninger evt. suppleret med workshops,
præsentationsseminarer, laboratorieforsøg m.m.
Omfang og forventet arbejdsindsats
150 timer
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Grundlæggende spildevandsrensning |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Er angivet i
fællesbestemmelserne |