Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Studerende, der gennemfører modulet
- Skal kunne redegøre for forskellige typer miljøpåvirkninger
samt metoder til bedømmelse af disse
- Skal kunne redegøre for principperne bag livscyklus-analyser
(LCA)
- Skal kunne redegøre for krav og retningslinjer i forbindelse
med udfærdigelse af VVM redegørelser
- Skal kunne redegøre for principperne bag geografiske
informationssystemer (GIS)
- Skal kunne redegøre for hvorledes EU-direktiver (f.eks.
Vandrammedirektivet, Havstrategidirektivet, Natura2000) og andre
konventioner vedrørende miljø indarbejdes i dansk miljølovgivning
og betydningen for dansk miljøforvaltning
- Skal kunne redegøre for grundlæggende begreber indenfor
miljøforvaltning, herunder former for ressourcer og
forvaltningstilgange, bæredygtighed (miljømæssig, økonomisk,
social), økosystem-baseret forvaltning, ’local ecological
knowledge’ og ’social impact assessment’
Færdigheder
- Skal kunne foretage ininitierende vurdering af
miljøpåvirkningerne på et givent projekt
- Skal kunne foretage en livscyklus-vurdering af et givent
produkt
- Skal kunne anvende GIS som redskab i miljøvurdering
- Skal kunne identificere forskellige interessenter og deres
positioner i forhold til en given forvaltningsmæssig
problematik
Kompetencer
- Skal som miljøingeniør eller biolog kunne anvende relevante
vurderingsværktøjer og sin faglige viden og færdigheder i samspil
med andre faggrupper i forbindelse med miljøvurderingsopgaver og i
forvaltningsprocesser
Undervisningsform
Uddannelsen bygger på en kombination af faglige,
problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra
følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder
og faglig refleksion:
- Forelæsninger
- Klasseundervisning
- Projektarbejde
- Workshops
- Opgaveløsning (individuelt og i grupper)
- Lærerfeedback
Omfang og forventet arbejdsindsats
150 timer
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Miljøvurdering og forvaltning |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Er angivet i
fællesbestemmelserne. |