Modulets indhold, forløb og pædagogik
- Opbygning af den prokaryote celle
- Den eukaryote celle og organeller
- Bakterie-, plante-, dyre- og svampeceller
- Mikrobiel genetik, fylogeni og evolution
- Klassificering af mikroorganismer, herunder patogenicitet
- Mikroorganismers ernæring og stofskifte
- Vækst af mikroorganismer
- Mikrobiel økologi
Læringsmål
Viden
Studerende, der gennemfører modulet
- Skal kunne beskrive forskellen mellem prokaryoter og
eukaryoter; archaea og bacteria; dyre-, plante- og
svampeceller
- Skal kunne redegøre for mikroorganismers vækstbetingelser,
mikrobiel vækst og hvorledes denne påvirkes af temperatur og pH,
samt metoder til at undgå spredning af mikroorganismer
- Skal kunne redegøre for klassificering af mikroorganismer,
herunder beskrive hvorledes mikrobiel genetik kan anvendes til at
klassificere mikroorganismer, samt inddele mikroorganismer efter
energi- og kulstofmetabolisme
- Skal kunne forklare hvorledes fermenterende, respirerende og
fotosyntetiske mikroorganismer producerer energi
- Skal kunne beskrive mikrobielle stofomsætninger herunder
næringssalt og kulstofkredsløb, samt industriel anvendelse af
mikroorganismer
Undervisningsform
Uddannelsen bygger på en kombination af faglige,
problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra
følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder
og faglig refleksion:
- Forelæsninger
- Klasseundervisning
- Projektarbejde
- Workshops
- Opgaveløsning (individuelt og i grupper)
- Lærerfeedback
Omfang og forventet arbejdsindsats
150 timer
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Mikrobiologi |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Er angivet i
fællesbestemmelserne |