Symmetri

2018/2019

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Læringsmål

Viden

  • kender flere eksempler på symmetrigrupper – i geometriske, kombinatoriske og/eller algebraiske sammenhænge
  • kan ræsonnere om væsentlige undergrupper og kvotientgrupper af symmetrigrupper
  • kan udnytte gruppeteoretiske resultater i forbindelse med undersøgelse af symmetri
  • kender og kan illustrere vigtige begreber vedr. gruppevirkninger (bane, stabilisator mv.) i forbindelse med undersøgelse af symmetri

Færdigheder

  • kan i eksempler bekrive analyse af mønstre af geometrisk, kombinatorisk eller algebraisk art ved hjælp af symmetrigrupper
  • kan redegøre for historisk baggrund i forbindelse med en sådan analyse
  • kan kommunikere i skrift og tale matematisk korrekt om sammenhæng mellem symmetrigrupper og deres virkninger på objekter

Kompetencer

  • kan sætte sig ind i og forholde sig åbent og kritisk til den historiske udvikling af et matematisk område
  • har opnået et beredskab til at værdsætte og udnytte symmetriegenskaber i forbindelse med matematisk modellering
  • kan kommentere hvordan spørgsmål uden for matematikkens område stimulerer matematisk teoriudvikling som igen kaster lys på den oprindelige problemstilling – og evt. til og med andre (videnskabsteoretisk dimension)

Undervisningsform

Projektarbejde.

Omfang og forventet arbejdsindsats

Kursusmodulets omfang er 10 ECTS svarende til 300 timers studieindsats.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnSymmetri
Prøveform
Mundtlig pba. projekt
ECTS10
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurEkstern prøve
VurderingskriterierSom angivet i Fællesbestemmelser for uddannelser (Vurderingskriterier).
http:/​/​www.engineering.aau.dk/​uddannelse/​Studieadministration/​

Fakta om modulet

Engelsk titelSymmetry
ModulkodeF-MAT-B4-1
ModultypeProjekt
Varighed1 semester
SemesterForår
ECTS10
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig
CensornormA

Organisation

StudienævnStudienævnet for Matematik, Fysik og Nanoteknologi
InstitutInstitut for Matematiske Fag
FakultetDet Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet