Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Gennemført P0 modul
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Igennem P1-projektet skal de studerende tilegne sig viden
indenfor de tekniske og psykologiske fagområder relaterende til
produkt- og designpsykologi, gennem teoretisk og praktisk arbejde
med udgangspunkt i interaktionen mellem menneske og et udvalgt
objekt (eller andre mennesker). Denne interaktion analyseres fra et
psykologisk – teoretiske perspektiv med henblik på at formulere
hypoteser og forslag til forbedring af interaktionen. Disse
hypoteser og forslagene testes gennem psykofysiske forsøg, hvor
data fra forsøgspersoner indsamles og analyseres ved hjælp af
statistiske værktøjer. Projektet skal således omfatte en grundig
analyse af de teoretiske, eksperimentale og praktiske aspekter af
mennesker-objekt interaktionen og belyse problemer og/eller forslag
til forbedring.
Læringsmål
Viden
- have opnået forståelse for relationen mellem fysiske stimuli og
perception.
- have tilegnet sig viden om psykofysisk forsøg, metoder for
data- indsamling og analyse.
- have tilegnet sig indsigt i grundlæggende psykologiske- og
perceptionsteorier bag psykofysiske relationer.
- have kendskab til tekniske og psykologiske baggrund i det
omfang, relevante design og interaktions problemstillinger kan
udpeges.
- have viden om arbejdsprocesserne i et længerevarende
problembaseret projektarbejde.
- udvise kendskab til teori og metode i et omfang, så der kan
redegøres for projektets teoretiske og metodiske grundlag
Færdigheder
- være i stand til, med udgangspunkt i en relevant interaktions
problemstilling, at identificere relevante psykologisk teorier og
psykofysiske metoder til at undersøge interaktionen.
- være i stand til at anvende relevante psykofysiske metoder til
at indsamle data fra en gruppe af mennesker.
- kunne formulere og teste hypoteser ved hjælp af psykologiske
teorier og psykofysiske forsøgsmetoder.
- være i stand til at anvende en relevant metode til struktureret
projektarbejde, herunder at kunne analysere og formulere et
problem, opstille en hypotese samt opdele problemet i mindre
dele.
- kunne vurdere egen anvendelse af ovennævnte teorier og
metoder.
- kunne formidle ovenstående viden og færdigheder med korrekt
brug af fagterminologi, mundtlig såvel som skriftlig igennem en
projektrapport.
- være i stand til at analysere egen læreproces under inddragelse
af relevante analysemetoder.
- kunne planlægge et længerevarende gruppesamarbejde og
samarbejde med vejleder
Kompetencer
- have opnået forståelse for generelle psykofysiske relationer, i
særdeleshed hvad angår hvordan mennesker interagerer med sin
omverden.
- have opnået forståelse for hvordan viden og metoder fra
empirisk psykologi anvendes til løsning af designopgaver.
- kunne tage ansvar for egen læreproces under et længerevarende
projektforløb, samt generalisere og perspektivere de erhvervede
erfaringer.
- have opnået evnen til, på egen hånd og i grupper, at planlægge,
strukturere, gennemføre og reflektere over et projekt, som tager
udgangspunkt i interaktionen mellem mennesker og et produkt, en
maskine eller andre mennesker, hvori perception indgår som et
centralt element.
Undervisningsform
Gruppeorganiseret projektarbejde støttet af vejleder(e) med
kompetencer indenfor psykologi og teknik.
Eksamen
Prøver