Interaktionsdesign 1: Usability og skitsering

2018/2019

Modulets indhold, forløb og pædagogik

MÅL          
Modulet har til formål at give den studerende viden om usabilitybegrebet og usability evalueringer, og de roller og opgaver som ligger i en evaluering. Desuden er formålet at give den studerende kompetence til at kunne anvende skitsering til at kommunikere et interaktionsdesign. Målet med modulet er at give den studerende viden der understøtter analyse og vurdering af IT-systemers brugbarhed og anvendelighed, samt færdigheder til at kommunikere interaktionsdesign visuelt.

Kurset involverer desuden introduktion, til og anvendelse af, usability-laboratoriet på Institut for Datalogi.

Læringsmål

Viden

  • skal opnå grundlæggende viden om usabilitybegrebet og dets definitioner
  • skal opnå viden om de centrale aktiviteter i en usability evaluering
  • skal opnå viden om roller og opgaver i en usability evaluering og kendskab til identifikation af usability problemer
  • skal opnå viden om skitsering og teknikker til skitsering

Færdigheder

  • skal præcist kunne forklare usabilitybegrebet og redegøre for aktiviteterne i en usabilityevaluering
  • skal have opøvet evnen til at planlægge og udføre en usability-evaluering af et konkret IT-system i et usabilitylaboratorium
  • skal være i stand til at identificere og beskrive usability problemer fra en konkret evaluering
  • skal være i stand til at skitsere ved hjælp af grundformer, samt anvende perspektiv og vise handling i en tegning
  • skal kunne anvende grundprincipper og -teknikker for produktion af skitser, for eksempel, annotation, komposition og kontraster

Kompetencer

  • skal kunne gennemføre en komplet usability evaluering af et IT-system
  • skal kunne anvende skitsering til at illustrere et interaktionsdesign

Undervisningsform

Undervisningen tilrettelægges i henhold til de generelle undervisningsformer for uddannelsen, jf. kapitel 3

Omfang og forventet arbejdsindsats

Det forventes at den studerende bruger 30 timer per ECTS, hvilket for denne aktivitet betyder 150 timer.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnInteraktionsdesign 1: Usability og skitsering
Prøveform
Skriftlig eller mundtlig
ECTS5
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierSom angivet i Fakultets vurderingskriterier
http:/​/​www.tech.aau.dk/​digitalAssets/​337/​337434_vurderingskriterier.pdf

Yderligere informationer

Kontakt: Studienævn for datalogi via cs-sn@cs.aau.dk eller 9940 8854

 

Fakta om modulet

Engelsk titelInteraction Design 1: Usability and sketching
ModulkodeDSNIXDB103
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS5
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævnet for Datalogi
InstitutInstitut for Datalogi
FakultetDet Tekniske Fakultet for IT og Design