Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Anbefalede faglige forudsætninger:
Modulet bygger videre på viden opnået i Objektorienteret
programmering samt projektmodulerne på 1. og 2. semester.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- Fundamentale menneske-maskin interaktion:
- interaktionsdesign
- usability og user experience
- designprincipper
- interaktionsformer
- menneskelig kognition, perception og hukommelse
- Interaktionsdesignprocessen:
- aktiviteter i interaktionsdesign
- user-centred design
- contextual design og participatory design
- forskellige livscyklusmodeller til
interaktionsdesign
- Brugskontekst og brugere:
- forståelse af behov og krav: f.eks. interview, observation,
spørgeskema, probes, kortsortering
- opgaveanalyse: f.eks. hierarkisk opgaveanalyse, mål, opgaver,
handlinger
- scenarier og personas
- brugsmønstre
- Design af grænseflader:
- visuelle designprincipper
- gestaltlove
- skitsering og prototyping
- konceptuel og fysisk brugergrænsefladedesign
- Usabilityevaluering:
- aktiviteter
- roller og opgaver
- identifikation af usabilityproblemer
Færdigheder
- kunne forstå basale og avancerede begreber og teorier om
menneske-maskin interaktion
- kunne redegøre præcist for og forklare aktiviteterne i designet
af en brugergrænseflade
- kunne forklare og redegøre for aktiviteterne i en
usabilityevaluering
Kompetencer
- kunne anvende begreber, teknikker og metoder til at designe og
evaluere et konkret system som løser en veldefineret
opgave
Undervisningsform
Undervisningen tilrettelægges i henhold til de generelle
undervisningsformer for uddannelsen, jf. kapitel 3
Omfang og forventet arbejdsindsats
Det forventes at den studerende bruger 30 timer per ECTS,
hvilket for denne aktivitet betyder 150 timer.
Eksamen
Prøver
Yderligere informationer
Kontakt: Studienævn for datalogi via
cs-sn@cs.aau.dk eller
9940 8854