Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Modulet bygger videre på viden opnået i moduler tidligere på
uddannelsen
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- Objektorienteret modellering i analyse og design:
- modellering af kontekst (anvendelsesområde og
problemområde)
- objektorienterede begreber: klasse, objekt, hændelse,
strukturerings-former, funktion, brugsmønstre, komponenter,
komponentarkitektur
- UML: klassediagram, tilstandsændringsdiagram, sekvensdiagram,
brugsmønstrediagram
- Modellering med mønstre:
- mønstre til modellering af anvendelsesområder og
problemområder
- mønstre til sammensætning af komponenter
- specielt analysemønstrene: genstand-beskrivelse, hierarki,
trinvis-rolle, materiale, procedure
- specielt designmønstrene: samling, lagdelt, observatør,
klient-server, model-view-controller
- Systemudviklingsmetode:
- vandfaldsmetode og model-drevet udvikling
- iterative metode og prototype-drevet udvikling
- aktiviteter i systemudvikling og sammenhænge mellem
aktiviteter
- Systemudviklingspraksis:
- teknikker til fastlæggelse af konkret metode
- relationen mellem metode og praksis
- styrker og svagheder ved model-drevet og ved prototype-drevet
udvikling
Færdigheder
- kunne redegøre præcist og ved brug af fagets begreber og
modelleringssprog
- kunne modellere krav til et system, dets kontekst og alle dets
forskellige dele (model, funktioner og græseflader)
- kunne modellere et systemdesign på komponentniveau samt
beskrive sammenhæng mellem komponenter
Kompetencer
- kunne anvende begreberne, mønstrene og modelleringssproget til
at beskrive et konkret system som løser en veldefineret
opgave
Undervisningsform
Undervisningen tilrettelægges i henhold til de generelle
undervisningsformer for uddannelsen, jf. kapitel 3
Omfang og forventet arbejdsindsats
Det forventes at den studerende bruger 30 timer per ECTS,
hvilket for denne aktivitet betyder 150 timer.
Eksamen
Prøver
Yderligere informationer
Kontakt: Studienævn for datalogi via
cs-sn@cs.aau.dk eller
9940 8854