Modulets indhold, forløb og pædagogik
FORMÅL
Kursets formål er at støtte de studerende inden for datalogi og
software, teoretisk såvel som praktisk i at planlægge og udføre et
problembaseret projektarbejde i grupper, under hensyntagen til de
tilgængelige ressourcer og den samfundsmæssige sammenhæng. Brug og
udvikling af informationsteknologier og software er påvirket af og
påvirker menneskers og samfunds udvikling og er genstand for
kurset.
INDHOLD
Kursets indhold sigter ligeligt på projektgruppens arbejdsform og
den kontekstuelle helhed for projektet.
Kurset kan omfatte:
- Studieintroduktion og -teknik
- Videnskabelig redelighed
- Skriftlig og mundtlig formidling af projektresultater
- Erfaringsopsamling
- Introduktion til planlægning, styring og ledelse af
læringsprojekter
- Introduktion til styring af softwareudviklingsprojekter
herunder introduktion til teknikker som Scrum
- Kommunikationen i og udad gruppen
- Læringsstile, teamroller og gruppedynamik
- Kreativitet i projektarbejdet
- Konflikthåndtering
- Introduktion til teori om læreprocesser
- Introduktion til videnskabsteori - herunder datalogiens
videnskabsteori
- Introduktion til sociologisk metode, kvalitativ og kvantitativ
undersøgelse
- Faser i et problemorienteret projektarbejde fra initierende
problem over problemanalyse til problemformulering
- Helhedsvurdering af videnskaben/teknologier/produktet i
relation til brugerne og samfund, herunder:
- Miljø, forbrug og socialt ansvar
- Samfundsøkonomi; herunder softwaresystemers samfundsøkonomiske
betydning
- Introduktion til kulturforståelse og interkulturel
kommunikation
- Brugbarhed og nytte af softwaresystemer
- Introduktion til politiske processer, magt og regulering;
herunder inddragelse af interessegrupper i forbindelse med
softwareudvikling
- Metoder til analyse og dokumentation af gruppens
læreprocesser
Læringsmål
Viden
- redegøre for grundlæggende læringsteori
- redegøre for teknikker til planlægning og styring af
projektarbejde
- redegøre for forskellige tilgange til problembaseret læring;
herunder Aalborg-modellens udgangspunkt i problemer, der indgår i
en samfundsmæssig og/eller humanistisk sammenhæng
- redegøre for forskellige tilgange til analyse og vurdering af
problemstillinger inden for udvikling og brug af software i et
videnskabsteoretisk, etisk, og samfundsmæssigt perspektiv
- redegøre for konkrete metoder til at udføre analyse og
vurdering; herunder vurdering af brugbarhed af software og de
sammenhænge i hvilke software bliver udviklet herunder
brugerinddragelse
Færdigheder
- planlægge og styre et problembaseret studieprojekt
- analysere projektgruppens organisering af gruppesamarbejdet,
med henblik på at identificere stærke og svage sider og forslå
forbedringer
- reflektere over årsager til og anvise mulige løsninger på
eventuelle gruppekonflikter
- analysere og vurdere egen studieindsats og læring, med henblik
på at identificere stærke og svage sider, og derudfra overveje
videre studieforløb og studieindsats
- reflektere over de anvendte metoder i et videnskabsteoretisk
perspektiv
- udpege relevante fokusområder, begreber og metoder til at
vurdere og udvikle løsninger under hensynstagen til de
kontekstuelle sammenhænge i hvilke løsningen skal indgå
- reflektere over sit professionelle virke i relation til det
omgivende samfund
Kompetencer
- indgå i en projektorganiseret problemløsning
- formidle resultaterne af projektarbejde
- reflektere og udvikle egen læring
- indgå i projektorganiserede læreprocesser
Undervisningsform
Undervisningen tilrettelægges i henhold til de generelle
undervisningsformer for uddannelsen, jf. kapitel 3
Omfang og forventet arbejdsindsats
Det forventes at den studerende bruger 30 timer per ECTS,
hvilket for denne aktivitet betyder 150 timer.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Problembaseret læring i videnskab, teknologi og
samfund |
Prøveform | Skriftlig
Kurset eksamineres individuelt på baggrund af en skriftlig opgave
(max. 5 sider), som tillæg til den skriftlige procesanalyse og
projektafgrænsningen indeholdende en påpegning men samtidig en
afgrænsning fra at analysere relevante kontekstuelle sammenhænge.
Den skriftlige opgave skal indeholde en personlig refleksion over
projektets proces og en analyse af den individuelle læreproces
(max. 3 sider) samt en overordnet vurdering af projektets produkt i
relation til de påpegede kontekstuelle sammenhænge (max. 2
sider). |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Som angivet i Fakultets vurderingskriterier
http://www.tech.aau.dk/digitalAssets/337/337434_vurderingskriterier.pdf |
Yderligere informationer
Kontakt: Studienævn for datalogi via
cs-sn@cs.aau.dk eller
9940 8854