Grundlæggende objektorienteret programmering

2018/2019

Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for at deltage i modulet

Kurset Grundlæggende programmering

Modulets indhold, forløb og pædagogik

FORMÅL          
At den studerende lærer de centrale begreber og struktureringsmekanismer inden for et objektorienterede programmeringssprog. Den studerende skal kunne anvende sproget til at skabe mindre programmer og forklare væsentlige valg i struktureringen af programmet.

BEGRUNDELSE    
Objektorienteret programmering er et dominerende programmerings-paradigme i software-udvikling.

Læringsmål

Viden

Opnå forståelse af metoder inden for det objekt- orienterede programmeringsparadigme. Dette dækker overfølgende aspekter:

  • begreber og begrebsdannelse
  • klasser og objekter
  • variable og metoder
  • indkapsling og synlighed
  • data abstraktion
  • metode signature (parametre og returværdi) og metode krop
  • aggregering af klasser
  • anvendelse af centrale dele af standard klassebiblioteker herunder collection klasser
  • specialisering og nedarvning
  • polymorfi og dynamisk binding
  • interfaces og abstrakte klasser
  • struktureret fejlhåndtering vha. exceptions
  • systematisk dokumentation af offentlige grænseflader til klasser og interfaces
  • systematisk test af offentlige grænseflader til klasser og interfaces

Færdigheder

  • implementere mindre programmer i et objektorienteret programmeringssprog hvor sprogets centrale egenskaber anvendes
  • evnen til at skabe objekt-orienteret programmer via en buttom-up tilgangen
  • implementere simple grafiske brugergrænseflader ved brug af en objekt-orienteret tilgang
  • forklare og argumentere for sammenhængene og detaljerne i et mindre objektorienteret program
  • udarbejde og gennemføre en systematisk testning af væsentlige dele af et objektorienteret program
  • dokumentere væsentlige dele af et objektorienteret program

Kompetencer

  • implementere, dokumentere og teste et mindre objektorienteret program, således at det kan køres og er forståeligt, læsbart, og tilgængeligt for andre programmører.

Undervisningsform

En blanding af forelæsninger, mindre øvelser og en større opgave. I den større opgave skal de studerende, alene eller i mindre grupper, udvikle et objektorienteret program, som skal løse en på forhånd formuleret og afgrænset opgave.

Omfang og forventet arbejdsindsats

Det forventes at den studerende bruger 30 timer per ECTS, hvilket for denne aktivitet betyder 150 timer.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnGrundlæggende objektorienteret programmering
Prøveform
Mundtlig
Mundtlig prøve med udgangspunkt i besvarelsen af den større opgave
ECTS5
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierSom angivet i Fakultets vurderingskriterier
http:/​/​www.tech.aau.dk/​digitalAssets/​337/​337434_vurderingskriterier.pdf

Yderligere informationer

Kontakt: Studienævn for datalogi via cs-sn@cs.aau.dk eller 9940 8854

 

Fakta om modulet

Engelsk titelFundamental Object-oriented Programming
ModulkodeDSNBAITFB403
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterForår
ECTS5
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævnet for Datalogi
FakultetDet Tekniske Fakultet for IT og Design