FORMÅL
at støtte de studerende, teoretisk såvel som praktisk i at
planlægge og udføre et videnskabeligt problembaseret projektarbejde
med samfundsmæssig relevans.
I problembaseret læring tages der udgangspunkt i et virkeligt problem; dvs. at både problemet og potentielle løsninger er indlejret i en teknologisk og samfundsmæssig kontekst. At arbejde problemorienteret indenfor Ingeniør- natur- og sundhedsvidenskaberne indbefatter således en forståelse for, hvordan relevante kontekstuelle sammenhænge udpeges og inddrages i udviklingen af en problemløsning.
Da problembaseret læring relaterer sig til problemer fra virkelighedens verden, så reflekteres virkelighedens komplekse natur også i problemerne; og det er derfor sjældent at en person i praksis kan favne problemets kompleksitet. Problembaseret læring foregår derfor som oftest i et gruppeorganiseret projektarbejde, og i alle tilfælde er afgrænsningen af problemfeltet nøje afstemt med projektenhedens mål og de ressourcer, der er til rådighed. I et problembaseret projektarbejde er det derfor centralt at udnytte og udvikle projektgruppens samlede kapacitet indenfor både samarbejde, læring og projektstyring; samtidigt med at den enkelte får udfoldet og udviklet sin viden, færdigheder og kompetencer.
INDHOLD
Kursets indhold sigter både på den helhed projektgruppen udgør
omkring projektet samt den helhed de samfundsmæssige forhold udgør
for projektet:
• studieintroduktion og -teknik
• videnskabelig redelighed
• skriftlig og mundtlig formidling af projektresultater
• erfaringsopsamling
• projektplanlægning, inkl. projektstyring og –ledelse
• kommunikationen i og udad gruppen
• læringsstile, teamroller og gruppedynamik
• kreativitet i projektarbejdet
• konflikthåndtering
• teori om læreprocesser
• videnskabsteori
• sociologisk metode, kvalitativ og kvantitativ undersøgelse
• faser i et problemorienteret projektarbejde fra initierende
problem over problemanalyse til problemformulering
• helhedsvurdering af videnskaben/ teknologien/produktet i relation
til brugeren og det omgivende samfund, herunder indflydelse af:
- miljø, forbrug og socialt ansvar
- samfundsøkonomi
- kulturforståelse og interkulturel kommunikation
- politiske processer, magt og regulering
• metoder til analyse og dokumentation af gruppens
læreprocesser
Kurset er organiseret som en blanding af forelæsninger, seminarer, workshops, gruppekonsultation og selvstudie
Det forventes at den studerende bruger 30 timer per ECTS, hvilket for denne aktivitet betyder 150 timer.
Prøvens navn | Problembaseret læring i videnskab, teknologi og samfund (PBL) |
Prøveform | Skriftlig
Kurset eksamineres individuelt på baggrund af en skriftlig opgave
(max. 5 sider), som tillæg til den skriftlige procesanalyse og
projektafgrænsningen indeholdende en påpegning men samtidig en
afgrænsning fra at analysere relevante kontekstuelle sammenhænge.
Den skriftlige opgave skal indeholde en personlig refleksion over projektets proces og en analyse af den individuelle læreproces (max. 3 sider) samt en overordnet vurdering af projektets produkt i relation til de påpegede kontekstuelle sammenhænge (max. 2 sider) |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Som angivet i Fakultets vurderingskriterier
http://www.tech.aau.dk/digitalAssets/337/337434_vurderingskriterier.pdf |
Kontakt: Studienævn for datalogi via cs-sn@cs.aau.dk eller 9940 8854
Engelsk titel | Problem based Learning in Science, Technology and Society |
Modulkode | DSNBAITFB103 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 5 |
Tomplads | Ja |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævnet for Datalogi |
Institut | Institut for Datalogi |
Fakultet | Det Tekniske Fakultet for IT og Design |