Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Særlige bestemmelser:
1. Det er en forudsætning for deltagelse i prøven i kvalitativ
forskningsmetodologi, at den
studerende forud har deltaget aktivt i seminarer med kvalitative
forskningsøvelser, hvilket
indebærer mindst 75 pct. tilstedeværelse samt indløsning af
samtlige opgaver, som stilles
i løbet af øvelsesseminarerne.
2. Undervisning i øvelsesseminarer med kvalitative
forskningsøvelser er praktiske øvelser,
som ikke kan erstattes af en prøve, jf. eksamensbekendtgørelsens §
13 stk. 3.
3. Dette gælder også for syge- og/eller reeksamen.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
I forbindelse med modulet udbydes der et kursus med
forelæsninger og seminarer med kvalitative forskningsøvelser.
Deltagelse i seminarerne er obligatorisk og en forudsætning for at
kunne deltage i modulets prøve.
Kurset omfatter:
- Teori vedrørende den kvalitative forskningsmetode i forhold til
de videnskabsteoretiske problemstillinger,
- Teori omkring kvalitative forskningsprojekter i forskellige
sammenhænge,
- Viden om typiske faser og relevante begreber i kvalitative
empiriske projekter
- Brugen og relevansen af forskellige kvalitative data
indsamlingsmetoder
- Etiske forhold i kvalitative projekter
De obligatoriske seminarer med kvalitative forskningsøvelser
omfatter:
- Introduktion til og øvelse i at beherske basal interview- og
samtaleteknik,
- Anvendelse af viden om kvalitative metoder, udførelse og design
af en kvalitativ undersøgelse, opstilling og vurdering af
problemstillinger samt færdigheder i bearbejdning af data, analyse
og formidling af resultater og teori
- Indføring i en eller flere specifikke kvalitative
forskningsmetoder
Læringsmål
Viden
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om og forståelse
af
- teoretiske forhold i forbindelse med kvalitative
forskningsmetoder
- kvalitativ empiri gennem hele forskningsprocessen
- forskellige tilgange til analysen af kvalitativt materiale
- opbygning af en kvalitativ forskningsrapport
- faserne i forskningsprojekter fra den indledende designfase og
til udførelse og rapportering.
Færdigheder
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i
- at reflektere over og indplacere forskellige kvalitative
forskningsmetoder i forhold til de videnskabsteoretiske
problemstillinger
- at vurdere kvalitative problemstillinger gennem
forskningsprojektets faser med henblik på at kunne begrunde og
vælge relevante løsninger for problemstillingerne
- grundlæggende praktisk erfaring med anvendelsen af kvalitative
forskningsmetoder og samtaletekniske færdigheder og
- at kunne reflektere over begreber og etiske problemstillinger i
kvalitative studier samt at kunne forholde sig kritisk til centrale
begreber i kvalitativ forskning som f.eks. validitet, analytisk
generalisering osv.
Kompetencer
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til
- at skelne imellem de teoretiske og praktiske aspekter ved
forskellige kvalitative forskningsmetoder
- at reflektere over processen og egen andel i
forskningsprocessen samt
- gøre sig etiske overvejelser i forhold til den kvalitative
forskningsproces.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Kvalitativ forskningsmetodologi |
Prøveform | Skriftlig
Prøven har form af et essay.
Prøvetid: 3 timer.
Pensumramme: 500 sider obligatorisk litteratur |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Prøven skal dokumentere, at modulets mål er indfriede. Ved
bedømmelsen af prøvepræstationen vil der med henblik på opnåelse af
karakteren 12 blive lagt vægt på, at den studerende demonstrerer en
udtømmende opfyldelse af fagets mål med ingen eller få uvæsentlige
mangler. |