Målet er at give den studerende en udvidet teoretisk og empirisk viden om public policies i et komparativt perspektiv med særlig fokus på politiske ideer, beslutninger og reformer. Modulet bygger videre på flere moduler - særligt modul 10, Samfundsvidenskabelig metode: Forskningsdesign, indsamling og analyse af kvalitative data, modul 11, Policy analyse, velfærdsstat og arbejdsmarkedet samt modul 20, Komparativ og international politisk økonomi.
Grundlæggende behandling af udvalgte problemstillinger vedrørende tilgange samt teorier om public policies forstået bredt som input, output og impact. Centralt står: 1) en udvidet gennemgang af forskellige versioner af det komparative forskningsdesign 2) grundlæggende gennemgang af klassiske og moderne teorier om public policies i et komparativt perspektiv, 3) præsentation af teorier om betydningen af nationale politiske systemer samt den velfærdsstatslige kontekst for dagsordensfastsættelse, politiske beslutningsprocesser samt reformer i et komparativt perspektiv og 4) grundlæggende gennemgang af teorier om policy impact i et komparativt perspektiv.
Forelæsninger med tilknyttede øvelser
5 ECTS
Prøvens navn | Public policies i et komparativt perspektiv |
Prøveform | Mundtlig
Individuel |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | 7-trinskala: Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, der i forhold til ovenstående læringsmål demon-strerer en udtømmende opfyldelse af modulets målsætninger med ingen eller få uvæsentlige mangler. Karakteren 02 gives for den minimalt acceptable grad af opfyldelse af modulets læringsmål. |
Engelsk titel | Public policies i et komparativt perspektiv |
Modulkode | BAPAS201725 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Tomplads | Ja |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævnet for Politik & Administration og Samfundsfag |
Institut | Institut for Statskundskab |
Fakultet | Det Samfundsvidenskabelige Fakultet |