Målet er at give den studerende grundlæggende viden, færdigheder og kompetencer inden for videnskabelig erkendelse, forskningsdesign og kvalitative såvel som kvantitative metoder. Det er endvidere målet at give den studerende basale færdigheder i indsamling og analyse af empirisk materiale med henblik på undersøgelse af samfundsvidenskabelige problemstillinger.
Igennem forelæsningsrækken introduceres der til de
samfundsvidenskabelige forskningsdesigntyper og metoder med særlig
fokus på indhold i og forskel mellem kvantitative og kvalitative
metoder, når det gælder 1) de metodologiske grundpositioner og
videnskabsteoretiske perspektiver, 2) hvordan empiri for
henholdsvis kvantitative og kvalitative undersøgelser indsamles, og
3) hvordan disse forskellige typer af empiri struktureres og
analyseres.
Forelæsninger med tilknyttede øvelser.
5 ECTS
Prøvens navn | Introduktion til videnskabelig metode og videnskabsteori |
Prøveform | Mundtlig
Prøven aflægges sammen med prøven i modulet 'Introduktion til
det problemorienterede projektarbejde'. |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | 7-trinsskala: Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, der i forhold til ovenstående læringsmål demon-strerer en udtømmende opfyldelse af modulets målsætninger med ingen eller få uvæsentlige mangler. Karakteren 02 gives for den minimalt acceptable grad af opfyldelse af modulets læringsmål. |
Engelsk titel | Introduction to Scientific Methods and Theory of Science |
Modulkode | BAPAS20172 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Tomplads | Ja |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævnet for Politik & Administration og Samfundsfag |
Institut | Institut for Statskundskab |
Fakultet | Det Samfundsvidenskabelige Fakultet |