Organisatorisk læring

2018/2019

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Modulet indeholder en grundlæggende introduktion til og gennemgang af, hvad læring og videnanvendelse betyder for organisationer, perspektiver på organisatorisk læring, human ressource management strategier i relation til organisatorisk læring samt forankring af organisatoriske læreprocesser. Modulet skal give de studerende en generel forståelse for, hvad organisatorisk læring betyder i forhold til udviklingen af private såvel som offentlige organisationers strategi, kultur, struktur og teknologianvendelse samt, hvordan læring kan forankres og ledes i et strategisk perspektiv.

Læringsmål

Viden

Den studerende skal gennem modulet opnå forskningsbaseret viden om

  • centrale teorier om læring og videnanvendelse i organisationer
  • centrale teorier om organisatorisk læring
  • centrale teorier om Human ressource management strategier
  • centrale teorier om evaluering af organisatorisk læring

Færdigheder

Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i

  • at analysere læring og videnanvendelse i organisationer, herunder positioner, relationer og betingelser for læring i organisationer.
  • at analysere og diskutere organisatorisk læring ud fra et human ressource management perspektiv

Kompetencer

Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til

  • at analysere, sammenligne og kritisk vurdere synspunkter vedrørende teorier om organisatorisk læring
  • at evaluere og konsekvensvurdere læreprocesser i organisatoriske kontekster
  • selvstændigt at kunne indgå i et fagligt og tværfagligt samarbejde indenfor fagfeltet med en professionel tilgang

Undervisningsform

Undervisningen finder sted i form af projektarbejde og kurser. 

Eksamen

Prøver

Prøvens navnOrganisatorisk læring
Prøveform
Skriftlig og mundtlig
Modulet afsluttes på 3. semester med en ekstern kombineret skriftlig og mundtlig prøve, som kan gennemføres i grupper på op til 5 studerende. Eksaminationen tager udgangspunkt i en af én eller flere studerende udarbejdet projektrapport.
ECTS15
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve

Fakta om modulet

Engelsk titelOrganisatorisk læring
ModulkodeBAORL20148
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS15
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævnet for Læring, IT og Organisation (LIO)
FakultetDet Samfundsvidenskabelige Fakultet