Modulet har til formål at introducere til hovedretningerne i den forskningsbaserede forståelse af menneskers læring, og derved give den studerende den nødvendige viden og kunnen til at analysere, vurdere og anvende centrale teorier, forståelser og problemstillinger indenfor læringsteorifeltet. Dette inkluderer viden om, hvordan læring udvikles gennem af et vekselspil mellem mennesker og deres omverden, samt om hvordan læring påvirker menneskers adfærd og deres potentialer for handling. Endelig skal modulet give den studerende grundlag for at vurdere, hvorledes forskellige former for læring kan undersøges og evalueres. Der lægges specielt vægt på at etablere en grundlæggende forståelse hos den studerende af de sociale rammers betydning for læreprocesserne. Dermed skabes dels en forståelse for, hvordan organisationers strukturer og processer kan påvirke medarbejdernes læring og dels en indsigt i mulighederne for at designe læringsstøtte indenfor organisationens rammer. I forlængelse heraf inkluderer modulet et projekt arbejds-forløb, hvor læreprocesser analyseres under inddragelse af deres sociale kontekst, - deres viden indhold, samt de tilknyttede tilstræbte - og faktiske forandringer.
Undervisningen finder sted i form af kurser, case-arbejde og diskussioner.
Prøvens navn | Læringsteori |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Modulet afsluttes på 2. semester med en ekstern kombineret
skriftlig og mundtlig prøve, som kan genneføres i grupper på op til
5 studerende. Eksaminationen tager udgangspunkt i en af én eller
flere studerende udarbejdet projektrapport. |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Engelsk titel | Learning Theory |
Modulkode | BAOL20185 |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 15 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævnet for Læring, IT og Organisation (LIO) |
Institut | Institut for Læring og Filosofi |
Fakultet | Det Samfundsvidenskabelige Fakultet |