Kommunikation og strategi

2018/2019

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Modulet omfatter dels et antal kurser og øvelser, dels projektarbejde i relation til modulets tema. Modulet omhandler strategisk kommunikation med fokus på kommunikation i og fra organisationer. I løbet af semesteret arbejder den studerende med analyse og design af organisationskommunikation.

I tilknytning til modulet afholdes undervisningsaktiviteter inden for følgende områder:

  • Organisation som kontekst for kommunikation og IKT

  • Organisations- og markedskommunikation

  • Medieteknologier og modtagerpositioner

  • Strategisk kommunikation

  • Virksomhedsøkonomi

  • Grundlæggende webdesign.

Læringsmål

Viden

Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:

  • Teori og praksis inden for det kommunikations- og informationsvidenskabelige felt herunder kommunikation i og fra organisationer

  • og indsigt i problemstillinger af kommunikations- og it-faglig art i og fra organisationer

  • strategisk kommunikation

  • realiseringen af strategisk kommunikation der inkorporerer relationen mellem menneskelige og tekniske forudsætninger for kommunikation i og fra organisationer

  • og forståelse af teknologi og menneskets forhold til og brug af teknologi.

Færdigheder

Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:

  • at beskrive, analysere, vurdere og udvikle kommunikation som kulturelt, teknologisk og organisatorisk fænomen, herunder budskaber og mediers anvendelse og betydning samt effekt i såvel snævrere som bredere kommunikative sammenhænge

  • at beskrive, analysere og vurdere strategisk kommunikation ud fra såvel kvalitative som kvantitative metoder

  • at arbejde kritisk og konstruktivt med kommunikation, interaktion og samarbejde i digitale miljøer under hensyntagen til deres kontekst.

Kompetencer

Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:

  • at beskrive, analysere, vurdere og udvikle kommunikation som kulturelt, teknologisk og organisatorisk fænomen, herunder budskaber og mediers anvendelse og betydning samt effekt i såvel snævrere som bredere kommunikative sammenhænge

  • at beskrive, analysere og vurdere strategisk kommunikation ud fra såvel kvalitative som kvantitative metoder

  • at arbejde kritisk og konstruktivt med kommunikation, interaktion og samarbejde i digitale miljøer under hensyntagen til deres kontekst.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnKommunikation og strategi
Prøveform
Mundtlig pba. projekt
Litteraturgrundlag: 1500 standardsider vejledergodkendt, selvvalgt litteratur i tilknytning til projektet.
Sidetal: Projektrapporten må højst være på 20 sider pr. studerende, højst 30 sider ved individuelt udarbejdede rapporter.
Normeret prøvetid: 30 min.
ECTS15
Tilladte hjælpemidler
Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVed bedømmelsen af prøvepræstationen vil der med henblik på opnåelse af karakteren 12 blive lagt vægt på, at den studerende demonstrerer en udtømmende opfyldelse af fagets mål med få eller uvæsentlige mangler.

Fakta om modulet

Engelsk titelCommunication and Strategy
ModulkodeBAKDM20168
ModultypeProjekt
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS15
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævnet for Kommunikation og Digitale Medier
FakultetDet Humanistiske Fakultet
SkoleSkolen for Musik, Musikterapi, Psykologi, Art, Kommunikation og Teknologi