Modulet omfatter kursus-, workshop-aktiviteter og øvelser, samt projektarbejde i relation til modulets tema. Modulets fokus er at designe og tilrettelægge kommunikation og informationssystemer, der understøtter og realiserer oplevelser og underholdning under hensyntagen til tid- og rumrelaterede problemstillinger.
I tilknytning til modulet afholdes undervisningsaktiviteter inden for følgende områder:
Designteori og metode i relation til oplevelser og underholdning
Oplevelsesteori og design
Kreative og innovative processer samt projektledelse
Fagets videnskabsteori, med fokus på æstetik og æstetisk teori og tid og rum
Narrativitetsteori og narrative strukturer.
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:
tilrettelæggelse af kommunikations- og informationsvidenskabelige produkter og løsninger med særligt fokus på oplevelser og underholdning
indholdsmæssige og æstetiske dimensioner af kommunikationsprodukter og processer
videnskabsteoretisk forståelse af æstetik og æstetisk teori
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:
at deltage aktivt, samarbejdende, kreativt, konstruktivt og kritisk i at udvikle informationsteknologiske og kommunikationsmæssige løsninger, der understøtter og realiserer underholdning og oplevelser i tid og rum
at formidle faglige problemstillinger og løsningsmodeller vedrørende tilrettelæggelse af oplevelser til fagfæller og ikke-specialister
at vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger samt begrunde og vælge relevante analyse- og løsningsmodeller i relation til kommunikationsdesign, der understøtter eller realiserer underholdning og oplevelser i tid og rum.
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:
at identificere, udvikle og implementere kommunikations- og informationsvidenskabelige løsninger med henblik på at designe kommunikation der understøtter eller skaber underholdning og oplevelser
at omsætte faglig, teoretisk og metodisk indsigt konstruktivt til design af underholdning og oplevelser.
Prøvens navn | Kommunikationsdesign 2: Oplevelser, tid og rum |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Prøven foregår som en samtale mellem den studerende, eksaminator
og censor med udgangspunkt i et af den/de studerende udarbejdet
kommunikationsdesign samt relevant argumentation herfor.
Sidetal: Den skriftlige argumentation for kommunikationsdesignet må højst være på 5 sider pr. studerende, højst 10 sider ved individuelle opgaver, dog maksimalt 15 sider pr. gruppe Normeret prøvetid: 15 min. pr. studerende + 5 minutter til gruppen. |
ECTS | 10 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Projektrapporten og den mundtlige samtale skal demonstrere, at
den studerende opfylder målbeskrivelserne for modulet.
|
Engelsk titel | Designing Communiation 2: Experience, time and space |
Modulkode | BAKDM201618 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 10 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævnet for Kommunikation og Digitale Medier |
Institut | Institut for Kommunikation og Psykologi |
Fakultet | Det Humanistiske Fakultet |