Målet er, at den studerende kan reflektere over forskellige historiefaglige traditioners kildebrug, fortolkninger, histo-rieforståelse og teoretiske grundlag. Den studerende kan desuden reflektere over disse traditioners brug af forskellige narrative former.
Undervisningen indeholder historiografiske, metodiske og videnskabsteoretiske elementer af relevans for historikere. Gennem øvelsesopgaver trænes den studerende i at analysere og reflektere over historiske fremstillinger.
analysere de metoder, der er anvendt i forskellige typer af historisk faglitteratur, herunder vurdere denne litteratur med henblik på at analysere forholdet mellem problemstilling, fortolkning, argumentation og dokumentation.
analysere historisk faglitteratur med henblik på dennes videnskabsteoretiske grundlag og historieforståelse
reflektere over historisk faglitteraturs brug af forskellige fremstillingsstrategier
Undervisningen består af en kombination af forelæsninger og seminarer med tilknyttede øvelsesopgaver.
10 ECTS
Prøvens navn | II: Historisk videnskabsteori og metode: Fremstillingsanalyse |
Prøveform | Skriftlig
Individuel, bunden, skriftlig ugeopgave, der indeholder en analyse
af historisk faglitteratur, der udleveres ved ugens begyndelse.
Opgavens omfang: Max. 10 normalsider. |
ECTS | 10 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Målopfyldelse til karakteren 12: Den studerende kan analysere
og reflektere nuanceret og stringent over den måde, den historiske
faglitteratur har tolket og fremstillet fortidige begivenheder og
fænomener, herunder vurdere forholdet imellem problemstilling,
argumentation, kildeudnyttelse og narrativ form. Den studerende kan
desuden reflektere systematisk og stringent over den grundlæggende
historieforståelse og videnskabsteori bag denne faglitteratur.
Argumenterne er formidlet på en klar og velstruktureret måde.
Målopfyldelse til karakteren 02: Den studerende kan redegøre for problemstilling, fortolkning, argumentation og dokumentation i faghistoriske fremstillinger. Argumenterne er formidlet i et forståeligt sprog. |
Engelsk titel | Theory of Historical Science and Methods, Part II |
Modulkode | BAHIS20178 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 10 |
Undervisningssprog | Dansk |
Tomplads | Ja |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævnet for Historie |
Institut | Institut for Kultur og Globale Studier |
Fakultet | Det Samfundsvidenskabelige Fakultet |
Pensum omfatter værker og artikler af metodisk og teoretisk karakter, såvel som konkrete eksempler på historisk faglitteratur til analyse. Pensum er på ca. 700 sider.