Målet er, at den studerende kan gennemføre en mindre, selvstændig historisk analyse under vejledning.
Som ramme om bachelorprojektet udbydes et seminar, afgrænset geografisk og tematisk, inden for henholdsvis en før-moderne (før ca. 1648) og en moderne periode. Seminaret omfatter såvel teoretiske og metodiske elementer som kronologisk og tematisk specifik viden.
Seminarer med oplæg fra undervisere og studerende efterfulgt af problemorienteret projektarbejde under vejledning.
15 ECTS
Prøvens navn | Bachelorprojekt |
Prøveform | Skriftlig og mundtlig
Mundtlig evaluering, der tager udgangspunkt i en projektrapport.
Hvis projektrapporten er udarbejdet af en gruppe, eksamineres
gruppen samlet, men med individuel bedømmelse af den mundtlige
præstation. Projektrapporten kan også skrives individuelt med
individuel eksamination.
25 normalsider for 1 studerende, 40 sider for 2 studerende, 55 sider for 3 studerende og 70 sider for 4 eller 5 stude-rende Den mundtlige evaluerings omfang: Max. 40 minutter for 1 studerende, 50 minutter for 2 studerende, 60 minutter for 3 studerende, 70 minutter for 4 studerende og 80 minutter for 5 studerende. Den mundtlige evaluering består af to dele: 1) en mundtlig præsentation med udgangspunkt i projektrapporten og 2) en eksamination. I den mundtlige præsentation fremlægger den studerende hovedresultaterne af egen analyse, for-holder sig til forskningen om emnet/problemstillingen og relaterer egne undersøgelser hertil. Eksaminationen tager udgangspunkt i det metodiske og teoretiske grundlag for projektet, men inddrager også den realhistoriske kontekst gennem en vurdering af argumentation og dokumentation i relevante faghistoriske fremstillinger. |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Målopfyldelse til karakteren 12:
Den studerende kan vurdere formulering og afgrænsning af projektets problemstilling i forhold til faglitteraturen og den historiske kontekst. Hvis projektet inddrager kildemateriale, kan den studerende argumentere for valg af kilder og tolke kildematerialet teoretisk og metodisk stringent. Er projektet baseret på andres fremstillinger, kan den studerende argumentere for valg af faglitteratur og argumente-re for egen tolkning. Den studerende kan anvende sin realhistoriske viden til at argumentere for og vurdere det metodiske og teoretiske grundlag, herunder det kildegrundlag, andres tolkninger hviler på, og sammenligne med egen tolkning. Projektrapporten er velstruktureret, skrevet i et klart og præcist sprog, og historiefagets konventioner er overholdt, således at tolkninger og argumentation klart dokumenteres i tekst såvel som litteraturliste og noteapparat. Den mundtlige præsentation og eksamination Den studerende kan præsentere eget projekt som en tolkning, dvs. udpege de centrale elementer i egen argumentati-on. Den studerende kan sammenfatte viden om emnet/problemstillingen og vurdere fortolkninger i litteraturen og eget projekt. Den studerende kan formidle tolkningen i et klart og præcist sprog, samt demonstrere evne til at indgå selvstændigt i samarbejde med andre. Målopfyldelse til karakteren 02: Den studerende kan formulere og afgrænse en problemstilling. Hvis projektet inddrager kildemateriale, kan den studerende anvende kilderne til at beskrive og sammenfatte et historisk hændelsesforløb eller et historisk fænomen. Er analysen baseret på andres fremstillinger, kan den studerende argumentere for valg af faglitteratur og sammenfat-te den viden, andres fremstillinger repræsenterer. 21/31 Projektrapporten er skrevet i et forståeligt sprog under overholdelse af fagets konventioner i form af noter og litteraturliste. Den mundtlige præsentation og eksamination Den studerende kan redegøre for og sammenfatte eget projekt. Den studerende kan referere andres fortolkninger af problemstillingen. Den studerende kan beskrive eget projekt mv. i et forståeligt sprog og demonstrere evne til at samarbejde med andre. |
Engelsk titel | Bachelor Project |
Modulkode | BAHIS201714 |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 15 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævnet for Historie |
Institut | Institut for Kultur og Globale Studier |
Fakultet | Det Samfundsvidenskabelige Fakultet |
Pensum omfatter ca. 500 sider. Herudover består pensum af den litteratur og de kilder, den studerende anvender i bachelorprojektet, svarende til ca. 1.000 sider. Samlet pensum: Ca. 1.500 sider.
Pensum indgår i grundlaget for den mundtlige prøve.