Filosofihistorie

2018/2019

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Formålet med modulet er at give de studerende en grundig introduktion til filosofihistorien fra antikken til den moderne filosofi. I modulet vægtes de vigtigste filosoffer og deres hovedværker, samt den rolle filosofien har spillet i samtiden. Modulet tilrettelægges som et kursusforløb, der inkluderer fordybelse i udvalgte temaer.

Læringsmål

Viden

  • de vigtigste tænkere, teorier og strømninger i filosofihistorien
  • de filosofiske begrebers og problemers udvikling
  • filosofiens måder at påvirke samfundet og historien

Færdigheder

  • at kontekstualisere filosofiske problemstillinger og positioner
  • at anvende filosofi- og idéhistorisk viden som afsæt for beskrivelse og som metode til analyse af relevante problemstillinger
  • at formidle hovedlinjer inden for såvel praktisk som teoretisk filosofi i filosofiens historie til fagfæller og ikke-specialister

Kompetencer

  • at håndtere filosofihistorisk perspektivering og analyse af problemstillinger inden for filosofi, videnskab, kunst og samfundsdebat
  • selvstændigt og professionelt at bruge modulets teorier og metoder til tværfaglig problemløsning i studie- og arbejdsmæssig sammenhæng

Undervisningsform

Se under modulets indhold.

Omfang og forventet arbejdsindsats

15 ECTS

Eksamen

Prøver

Prøvens navnFilosofihistorie
Prøveform
Mundtlig
En mundtlig prøve med udgangspunkt i det skriftlige arbejde, hvad enten dette er udarbejdet individuelt eller i samarbejde med andre, skal det skriftlige arbejde betragtes som gruppens fælles ansvar. De/den studerende eksamineres som udgangspunkt i hele det skriftlige arbejde. Ved en mundtlig gruppeprøve skal den enkelte studerende eksamineres på en sådan måde, at det sikres, at der foretages en individuel bedømmelse af den studerendes præstation. Der gives en karakter for den mundtlige præstation. Det skriftlige arbejde indgår således kun indirekte i bedømmelsen.

Den modulansvarlige underviser definerer en række filosofihistoriske perioder, som behandles gennem modulet. Undervejs i semestret afleverer den studerende én opgave per periode á max 4 sider om en selvvalgt tænker i perioden. Opgaven skal placere tænkeren i perioden og analysere en central problemstilling i vedkommendes værk. Mindst en uge før den mundtlige eksamen trækker den studerende ved en lodtrækning en periode. Den afleverede opgave for denne periode udgør herefter det skriftlige grundlag for den mundtlige eksamination.

Ved manglende aflevering af én eller flere periodeopgaver i løbet af semestret gælder i stedet følgende:
Mindst en uge før den mundtlige eksamen trækker den studerende ved en lodtrækning et spørgsmål (omhandlende én tænker og tilhørende periode), der skal danne udgangspunkt for en mundtlig præsentation. Præsentationen skal placere tænkeren i perioden og analysere en central problemstilling i vedkommendes værk.
ECTS15
Tilladte hjælpemidler
Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierDen mundtlige samtale skal demonstrere, at den studerende opfylder målbeskrivelserne for modulet.

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der med henblik på opnåelse af karakteren 12 blive lagt vægt på, at den studerende demonstrerer en udtømmende opfyldelse af fagets mål med ingen eller få uvæsentlige mangler.

Fakta om modulet

Engelsk titelHistory of Philosophy
ModulkodeBAFIL20172
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS15
UndervisningssprogDansk
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævnet for Anvendt Filosofi
FakultetDet Humanistiske Fakultet