Den studerende skal opnå grundlæggende færdigheder i den almindelige markedsret bestående af konkurrenceretten, markedsføringsretten og immaterialretten. Disse færdigheder skal kunne anvendes på konkrete markedsretlige problemstillinger.
Konkurrenceretlig markedsafgræsning, forbuddet mod konkurrencebegrænsende aftaler samt undtagelserne hertil, forbuddet mod misbrug af dominerende stilling; fusionskontrol; markedsføringslovens §§ 1 og 18 og en introduktion til ophavsretten, patentretten, brugsmodelretten, designretten og varemærkeretten.
Prøvens navn | Markedsret |
Prøveform | Skriftlig
4 timers eksamen |
ECTS | 10 |
Tilladte hjælpemidler | • Tilladte hjælpemidler til skriftlig eksamen: Alle
• Internetadgang: Ingen • Der må kun medbringes én elektronisk enhed til eksamen (fx én bærbar computer eller én tablet i alt) |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Der henvises til karakterbekendtgørelsen |
Faget er samlæst med Markedsret for jura, 5. semester og erhvervsjura, 7. semester.
Engelsk titel | Market Law |
Modulkode | BA-EJ-18-14 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
Modulet udbydes første gang efteråret 2020 |
ECTS | 10 |
Undervisningssprog | Dansk |
Tomplads | Ja |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Juridisk Studienævn |
Institut | Juridisk Institut |
Fakultet | Det Samfundsvidenskabelige Fakultet |