Modulets indhold, forløb og pædagogik
At sætte den studerende i stand til at identificere og løse
økonomisk-statistiske problemstillinger.
Faget indeholder en række grundlæggende kvantitative metoder og
værktøjer til præsentation, analyse, fortolkning og formidling af
økonomisk-statistiske problemstillinger.
Læringsmål
Viden
- Statistiske begreber og generelle principper for statistiske
beregninger og videnskabelige problemer vedrørende brug af
statistik
- Den beskrivende statistik til såvel grafisk illustration som
beregning af kvantitative mål for fordelingers form, tyngdepunkt og
spredning
- Sandsynlighedsregning samt indledende kvalificerede vurderinger
af populationens form, sammensætning og parametre
- Stokastiske variable og teoretiske statistiske fordelinger,
både diskrete og kontinuerte
- Dataindsamlingsmetoder og måleproblematikker, herunder de
forskellige problemstillinger omkring validitet og
reliabilitet
- Estimation af populationsparametre, herunder statistiske
fordelinger og stikprøve-fordelinger. I estimation lægges vægt på
forståelsen af centrale begreber som sikkerhed, præcision,
reliabilitet, stikprøvefejl og sammenhængen til stikprøvens
størrelse
- Hypotesetest, der introduceres med udgangspunkt i praktiske
problemstillinger, f.eks. retssager, valg mellem økonomiske
alternativer, kvalitetskontrol, ændring af hidtidige
budgetforudsætninger/praksis etc. Der lægges vægt på forståelsen af
fejltyperne og en vurdering af deres størrelse i forhold til deres
konsekvenser. Der gennemgås hypotesetest på populationsparametrenes
middelværdi og populationsandel i en og to populationer
- Tabelanalyse, herunder tabeldata, typisk spørgeskema-data med
udgangspunkt i multinomiske modeller. Der lægges her vægt på test
for repræsentativitet og test for uafhængighed i krydstabeller
- Simpel lineær regressionsanalyse. Der lægges her vægt på
forståelsen for anvendelse af regressionsmodeller, disses
forudsætninger, at modellerne kan være ikke-lineære, og at der ofte
skal inddrages flere forklarende variable
Færdigheder
- Demonstrere en grundlæggende statistisk forståelse
- Anvende statistiske værktøjer til behandling, præsentation,
fortolkning og vurdering
- Forholde sig kritisk til statistiske undersøgelser, fortolke og
formidle resultater herfra og vurdere deres anvendelighed for
almindelige ledelsesmæssige beslutninger
Kompetencer
- Anvende statistisk teori og metode i forbindelse med konkrete
problemstillinger
- Formidle almene statistiske spørgsmål og argumentation i et
klart sprog og i velstruktureret form
- Kunne vurdere, analysere og rådgive om statistisk
analyse
Undervisningsform
- Forelæsninger
- Studenterinstruktioner
- Gruppearbejde
- Vejledning til projektarbejdet
Omfang og forventet arbejdsindsats
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Statistik |
Prøveform | Skriftlig
Eksamen består af et skriftligt eksamensprojekt, der udarbejdes i
en gruppe på max. 4 studerende. Samt en individuel 30 minutters
skriftlig multiple choice eksamen med udgangspunkt i det
udarbejdede projekt. |
ECTS | 10 |
Tilladte hjælpemidler | • Tilladte hjælpemidler til skriftlig eksamen: Alle
• Der må kun medbringes én elektronisk enhed til eksamen (fx én
bærbar computer eller én tablet i alt) |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Der gives én fælles karakter efter 7-trinsskalaen for det
skriftlige projekt og en individuel for den skriftlige multiple
choice prøve. Karaktererne vægtes sammen til én samlet med 2/3 vægt
til det skriftlige projekt og 1/3 til den skriftlige multiple
choice prøve.
Alene denne vil fremgå af
eksamensbeviset. |