Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Modulet bygger på viden opnået på 1. og 2. semester eller lignende.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- Skal kunne forstå formål og mål med at evaluere forskellige
typer af transportprojekter og skal have viden om metodiske
forskelle i relation til forhold, der er målbare, og forhold, der
ikke lader sig kvantificere
- Skal have viden om begreber og modeller, der kan anvendes til
indsamling og evaluering af data over ikke-kvantificerbare
forhold
- Skal have viden om, hvordan realpolitiske beslutninger og
ingeniørfaglige løsninger kan påvirke hinanden
- Skal have viden om relevante planlægningsteorier og deres
styrker og svagheder
Færdigheder
- Skal kunne eksemplificere, hvordan realpolitik kan påvirke
ingeniørfaglige løsninger
- Skal kunne formulere mål for analyse og evaluering af
trafikprojekter, planer og politikker inden for
transportområdet
- Skal kunne vælge relevante analyse- og evalueringsprincipper,
kunne formulere krav til data til analyse og evalueringer af
projekter, planer og politikker inden for transportområdet
- Skal kunne anvende relevante metoder og værktøjer til
behandling af analyse- og evalueringsdata
- Skal kunne analysere brugen af relevante planlægningsteorier i
forhold til konkrete cases
Kompetencer
- Skal kunne strukturere og udforme teknisk dokumentation af et
analyse- eller evalueringsprojekt i overensstemmelse med faget
standarder og tradition
- Skal demonstrere evne til at inddrage fagligt etiske aspekter i
relation til tolkning og kommunikation af resultaterne og den
usikkerhed, der knytter sig til analyserne og evalueringerne
- Skal kunne håndtere problemstillinger i forhold til analyse- og
evalueringsprincippernes forudsætninger og i forhold til
begrænsninger i det tilgængelige datagrundlag
- Skal kunne reflektere over modstridende analyse- og
evalueringsresultater
- Skal kunne håndtere anvendelsen af relevante
planlægningsteorier i forhold til aspekter af trafik- og
transportplanlægningen
Undervisningsform
Studiekredse, workshops og præsentationsseminarer, eventuelt
suppleret med forelæsninger m.m.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende til 150 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver