Produktudvikling og -modning

2018/2019

Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for at deltage i modulet

Modulet bygger på viden opnået i modulerne på 3. semester og Fremstillingsteknologi og optimering (sidstnævnte følges sideløbende).

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Læringsmål

Viden

Studerende der gennemfører modulet:

  • Har tilegnet sig viden om, hvordan et forholdsvist simpelt elektro-mekanisk produkt virker
  • Har tilegnet sig viden om de fremstillingsprocesser, der har været anvendt til fremstilling af det elektro-mekaniske produkt, der er genstand for produktanalysen
  • Skal kunne forstå sammenhængen mellem tolerancer og produktets funktion samt design.
  • Skal have viden om metoder til analyse og undersøgelse/bestemmelse af materialer
  • Skal have viden om plast-, kompositmaterialer, stål og aluminium
  • Skal have viden om nedbrydning i plast- og kompositmaterialer
  • Skal kunne redegøre for betydningen af et materialevalg i forhold til et produkts fremstilling og det færdige produkts mekaniske egenskaber

Færdigheder

Studerende der gennemfører modulet:

  • Kan gennemføre en metodisk og konsekvent faglig vurdering af de opnåede resultater og disses pålidelighed og gyldighed
  • Kan bearbejde den valgte tekniske problemstilling med inddragelse af relevante sammenhænge og/eller perspektiver
  • Skal kunne konstruere et værktøj til fremstilling af et produkt eller produktdel i plast eller komposit
  • Skal kunne forklare den videnskabelige metode og tilgang, der anvendes i projektet, samt fordele og ulemper - også i forhold til alternative metoder / tilgange

Kompetencer

Studerende der gennemfører modulet:

  • Skal kunne vælge, beskrive og anvende relevante tekniske modeller, teorier og metoder til analyse og bearbejdning af den valgte problemstilling
  • Skal kunne formidle projektets arbejdsresultater og arbejdsprocesser på en klar og struktureret, sammenhængende og præcis måde
  • Skal kunne planlægge og styre et projektarbejde
  • Skal kunne analysere projektgruppens organisering af gruppesamarbejdet med henblik på at identificere stærke og svage sider
  • Skal kunne identificere et materiale ud fra fremstillingsteknologi, funktion, tolerancekrav, udformning/design og økonomi
  • Skal kunne varetage fremstillingen af et værktøj vha. metoder til projektstyring herunder tidsplan
  • Skal kunne samarbejde omkring problemfeltets projektarbejde og foretage en fælles fremlæggelse af projektarbejdets resultater
  • Kan foretage en kritisk vurdering af relevansen af den indhentede viden i forhold til projektarbejdet, herunder vurdere de valgte modeller, teorier og/eller metodernes egnethed
  • Kan foretage systematisk valg af metoder til videnstilegnelse i forbindelse med problemanalyse og –formulering
  • Skal have opnået en forståelse af den metodiske og videnskabsrelaterede tilgang til håndtering af projektets problemet samt fordele og ulemper forbundet hermed.

 

Undervisningsform

Modulet gennemføres som projektarbejde i grupper med maksimalt 6 medlemmer.

Omfang og forventet arbejdsindsats

Kursusmodulets omfang er 15 ECTS svarende til 450 timers studieindsats.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnProduktudvikling og -modning
Prøveform
Mundtlig pba. projekt
Mundtlig prøve baseret på fremlæggelsesseminar og projektrapport.
ECTS15
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurEkstern prøve
VurderingskriterierEr angivet i Fællesbestemmelserne.

http:/​/​www.engineering.aau.dk/​digitalAssets/​332/​332985_vurderingskriterier.pdf

Fakta om modulet

Engelsk titelProduct Development
ModulkodeB-MT-D4-6
ModultypeProjekt
Varighed1 semester
SemesterForår
ECTS15
UndervisningssprogDansk
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Esbjerg
Modulansvarlig
CensornormB

Organisation

StudienævnStudienævnet for Byggeri og Anlæg
FakultetDet Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet