Problembaseret læring i videnskab, teknologi og samfund

2018/2019

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Læringsmål

Viden

  • Viden, der gør den studerende i stand til at:
    • redegøre for grundlæggende læringsteori; 
    • redegøre for teknikker til planlægning og styring af projektarbejde;
    • redegøre for forskellige tilgange til problembaseret læring (PBL); herunder Aalborg modellens udgangspunkt i problemer, der indgår i en samfundsmæssig og/eller humanistisk sammenhæng.
    • redegøre for forskellige tilgange til analyse og vurdering af ingeniørvidenskabelige problemstillinger og løsninger i et videnskabsteoretisk, etisk, og samfundsmæssigt perspektiv;
    • redegøre for konkrete metoder inden for maskinområdet til at udføre denne analyse og vurdering.

Færdigheder

  • Færdigheder, der gør de studerende i stand til at:
    • planlægge og styre et problembaseret studieprojekt;
    • analysere projektgruppens organisering af gruppesamarbejdet, med henblik på at identificere stærke og svage sider, og på den baggrund komme med forslag til, hvordan samarbejdet i fremtidige grupper kan forbedres;
    • reflektere over årsager til og anvise mulige løsninger på eventuelle gruppekonflikter;
    • analysere og vurdere egen studieindsats og læring, med henblik på at identificere stærke og svage sider, og der ud fra overveje videre studieforløb og studieindsats;
    • reflektere over de anvendte metoder i et videnskabsteoretisk perspektiv
    • udpege relevante fokusområder, begreber og metoder til at vurdere og udvikle løsninger under hensynstagen til de samfundsmæssige og humanistiske sammenhænge i hvilke løsningen skal indgå.

Kompetencer

  • Kompetencer, som gør den studerende i stand til at:
    • indgå i et teambaseret projektarbejde; 
    • formidle et projektarbejde; 
    • reflektere og udvikle egen læring bevidst;
    • indgå i og optimere kollaborative læreprocesser;
    • reflektere over sit professionelle virke i relation til det omgivende samfund.

Undervisningsform

Undervisningen tilrettelægges i henhold til de generelle undervisningsformer for uddannelsen, jf. kapitel 3.

Omfang og forventet arbejdsindsats

Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende til 150 timers studieindsats.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnProblembaseret læring i videnskab, teknologi og samfund
Prøveform
Skriftlig eller mundtlig
Individuel mundtlig eller skriftlig prøve. Prøveformen fastsættes ved semesterstart.
ECTS5
BedømmelsesformBestået/ikke bestået
CensurIntern prøve
VurderingskriterierSom angivet i Fællesbestemmelser for uddannelser (Vurderingskriterier)
http:/​/​www.engineering.aau.dk/​uddannelse/​studieadministration/​

Fakta om modulet

Engelsk titelProblem-Based Learning in Science, Technology and Society
ModulkodeB-MT-D1-4
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS5
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævnet for Byggeri og Anlæg
InstitutInstitut for Byggeri og Anlæg
FakultetDet Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet