Indhold:
Kurset behandler problemer forbundet med at koordinere opgaver der er fordelt mellem flere selvstændige organisationer med behov for at dele og udveksle data, information og viden mellem enheder/gruppe. Kurset formidler teoretisk viden og processer og artefakter, med udgangspunkt i casestudier omhandlende kommunikationsmedier, grænseobjekter og koordinering i distribuerede projekter. Kurset giver redskaber til brug for analyse af kommunikations- og informationsteknologiers rolle i formningen af viden- og arbejdsprocesser i byggeriet.
På kurset diskuteres kommunikations- og koordineringsproblemer i byggeriet med udgangspunkt i de forventninger der tilskrives BIM som et middel til ’gnidningsløs’ overførsel af og viden mellem enheder der skal samarbejde. Kurset her behandler centrale elementer i kommunikation mellem byggeriets parter: IKT, videnkulturer, medier, grænseobjekter, planer, artikulationsarbejde, indskrivningsprocesser, m.m..
I særdeleshed behandler kurset:
Formål:
Fagets formål er skabe videnskabeligt grundlag for at arbejde med medierede kommunikationsprocesser, i særdeleshed IKT-mediers rolle i koordineringen af byggeprojekter. Endvidere skal udvikles en forståelse for byggeriet som et komplekst netværk af heterogene relationer (tekniske, sociale, historiske, praktiske, kognitive, m.m.) og på den baggrund skabe et grundlag for koordinering af heterogene aktører. Målet er at de studerende, på et videnskabeligt grundlag, skal kunne håndtere problemer vedrørende kommunikation og koordinering i byggeriet.
Begrundelse:
Den elektroniske kommunikation bliver anset for et væsentligt medie for vidensoverførsel mellem parterne i byggeprojekter, og med den intensiverede digitalisering af byggeriet bliver kompetencer til at forstå de elektronisk kommunikationsmediers rolle, stadigt mere centrale for ledere. Forskelle i videnskultur mellem parter i et byggeprojekt er både en nødvendighed for at kunne udvikle komplekse byggeprodukter (som kræver specialistviden), og en vanskelighed som skal håndteres i hvert enkelt byggeprojekt. Data kan genereres og stilles til rådighed teknologisk, men informationer og viden overføres ikke automatisk mellem organisationer og grupper. Informationsudvekslinger kan med fordel ses som ’translationsprocesser’ hvor aktørernes forskelligheder aktiveres, og hvor koordination og samarbejde er betinget af tolkning, håndtering og tilpasning af objekter og artefakter der udveksles mellem parterne.
Viden
Færdigheder
Kompetencer
Undervisningsform
Forelæsninger, klasseundervisning, opgaveløsninger i grupper og individuelt.
Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende til 150 timers studieindsats.
Prøvens navn | Kommunikation og koordinering |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig
Prøveform:
Individuel mundtlig eller skriftlig prøve. Prøveformen fastsættes ved semesterstart. |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterier:
Som angivet i fællesbestemmelserne. http://www.engineering.aau.dk/digitalAssets/332/332984_faellesbestemmelser_230617.pdf |
Engelsk titel | Communication and Coordination |
Modulkode | B-LIB-K2-5 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus København |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævnet for Byggeri og Anlæg |
Institut | Institut for Byggeri og Anlæg |
Fakultet | Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet |