Prerequisite/Recommended prerequisite for
participation in the module
Studerende med en bachelorgrad fra et andet universitet end Aalborg
Universitet skal bestå kursusmodulet Problembaseret læring og
projektledelse, før de kan gå til eksamen i projektet.
Modulet bygger endvidere på viden, der opnås i modulerne
Byggeprocessens styringsområder, Byggeriets rammebetingelser,
Udvikling af kvalitets- og projektstyringssystemer eller
tilsvarende.
Content, progress and pedagogy of the
module
Learning objectives
Knowledge
- Skal have viden om indsamling og analyse af empirisk data.
- Skal have viden om analysemetoder for ordreforløb.
- Skal have viden om projektmetoder.
- Skal have viden om modellering af processer.
Skills
- Skal kunne analysere et ordreforløb med særlig vægt på design-
og produktionsmæssige forhold.
- Skal kunne behandle empiriske projektdata.
- Skal kunne forklare produktionsmæssige og/eller
kvalitetsmæssige forhold samt omkostningsmæssige forhold i
ordreforløbet.
- Skal kunne fortolke sammenhængen imellem aktiviteter i
produktionen gennem konstruktion af helhedsmodeller og af
detailmodeller, der beskriver de nævnte forhold.
- Skal kunne analysere procesforløb og værdiskabelse.
- Skal kunne ræsonnere mellem projektet og organisationens
strukturelle, tekniske og ressourcemæssige opbygning.
- Skal kunne fortolke samspillet mellem de involverede parter i
et projekt, eller ordreproducerende virksomhedens forskellige
organisatoriske enheder.
- Skal kunne argumentere ved hjælp af præcis produktionsmæssig
terminologi.
- Skal kunne argumentere for virksomhedens relation til selve
byggeprocessen.
Competences
- Skal kunne vurdere de foreslåede systemer og deres følsomhed
over for ændringer i f.eks. kundekrav, myndighedskrav,
kvalitetskrav m.v.
- Skal kunne opstilles proces- og produktmodeller. Modellerne
skal være operationelle, og kan være baseret på et deterministisk,
stokastisk eller heuristisk grundlag.
- Skal kunne vurdere betydningen for virksomheden eller projektet
af at ændre de nuværende forhold og indføre de foreslåede ændringer
skal eksempelvis vurderes ud fra økonomiske, organisatoriske,
sociale og tekniske konsekvenser
- Skal kunne opstille og reflektere over konkrete
implementeringsplaner
- Skal kunne formidle de opnåede resultater fra projektarbejdet i
en projektrapport
- Skal kunne samarbejde omkring problemfeltets projektarbejde og
foretage en fælles fremlæggelse af projektarbejdets
resultater
Type of instruction
Projektarbejde med vejledning, evt. suppleret med forelæsninger,
workshops, præsentationsseminarer, laboratorieforsøg m.m.
Extent and expected workload
Kursusmodulets omfang er 15 ECTS svarende til 450 timers
studieindsats.
Exam
Exams
Name of exam | Projektledelse og produktion i byggeriet |
Type of exam | Oral exam based on a project
Individuel mundtlig eller skriftlig prøve |
ECTS | 15 |
Assessment | 7-point grading scale |
Type of grading | Internal examination |
Criteria of assessment | Som angivet i Fællesbestemmelser for uddannelser
(Vurderingskriterier)
http://www.engineering.aau.dk/uddannelse/studieadministration/ |