Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Gennemført 2. semester.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Projektenheden skal give den studerende viden, færdigheder og
kompetencer inden for arbejdsmetoder og værktøjer til
understøttelse kravformulering, samarbejde og
informationsudveksling mellem byggeriets parter i byggeriets sene
faser.
Læringsmål
Viden
- Metoder for evaluering og procesoptimering gennem IKT-støttede
værktøjer og metoder i de sidste faser af byggeriets værdikæde
- Evalueringsparadigmer ved systemudvikling
- Augmented Reality og Virtual Reality miljøer
- Den studerende skal i projektenheden tilegne sig grundlæggende
viden om organisering og databehov samt de systemer, der anvendes i
udførelse samt drift og vedligehold
- Forståelse for sammenhænge mellem projektet og organisationens
strukturelle, tekniske og ressourcemæssige opbygning, herunder
kendskab til samspillet mellem virksomhedens forskellige
organisatoriske enheder
Færdigheder
- Deltage i specificering, udvikling og afprøvning af
IKT-støttede systemer for samarbejde og kommunikation
- Gøre brug af konceptuelle metoder til analyse og optimering af
processer herunder Contextual Design metodikken
- Bidrage til kravspecifikation og opbygning af Augmented Reality
og Virtual Reality systemer
- Anvende teorier og metoder for specificering af
værdiprocessen
- Anvende teorier og metoder for evaluering af
systemer
- Redegøre for hvordan aktører kan inddrages i
systemudvikling
- Redegøre for den principielle opbygning, integration og
anvendelse af forskellige planlægnings- og styringsværktøjer til
byggeriets udførelses- og driftsprocesser
- Redegøre for metoder til at afklare behovet for egenskabsdata
til specifikke processer
- Beskrive systemer for indeholdelse og behandling af
driftsrelevante data
- Forståelse for potentialer, barrierer og muligheder for
forandring i forhold til den eksisterende proces i udførelse,
aflevering og Facilities Management.
Kompetencer
- Den studerende opnår kompetencer til at deltage aktivt i
planlægning og gennemførelse af procesforløb i forbindelse
kravformulering, samarbejde og informationsudveksling mellem
byggeriets parter i byggeriets sene faser.. Herunder kan den
studerende definere informationsbehov og styre IKT-støttede
kommunikation og arbejdsprocesser.
- De studerende skal kunne formidle de opnåede resultater
fra projektarbejdet i en projektrapport, samt kunne samarbejde
omkring problemfeltets projektarbejde og foretage en fælles
fremlæggelse af projektarbejdets resultater.
Undervisningsform
Projektarbejde med vejledning, evt. suppleret med forelæsninger,
workshops, præsentationsseminarer, laboratorieforsøg m.m.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 15 ECTS svarende til 450 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver