Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
optagelse på studiet
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Den studerende skal opnå viden om:
- Hvordan fugt kan indeholdes i luft
- Hvordan fugt i luft interagerer med materialer, fugtkapacitet
og fugtligevægt
- Fugttransport ved diffusion, konvektion og kapillarsugning
- Materialers hygrotermiske egenskaber
- Fugtkilder
- Dimensionerende fugtforhold
- Fugtrisikoklasser
- Hvordan fugttransport stoppes
- Fugts påvirkning af konstruktioner og indeklima;
nedbrydningsmekanismer og skimmel
- Hvordan klimaskærmens enkeltdele opbygges, så der også tages
hensyn til fugtforhold, herunder ventilerede og uventilerede
konstruktioner samt et- og to-trinstætninger
- Hvorledes konstruktiv fugtsikring udføres, herunder praktisk
udformning
- Forskellige metoder til måling af fugt, såvel teoretisk som
praktisk
- Udtørring af fugt herunder metoder og
udtørringsforløb.
Færdigheder
Den studerende skal have følgende færdigheder:
- Kunne anvende vanddamptryksdiagrammer til at vurdere, hvordan
fugtindhold i bygninger og konstruktioner ændrer sig med temperatur
og fugttilførsel
- Kunne skitsere opbygningen af en bygningsdel i klimaskærmen
(tag-, ydervægs-, terrændæk- og kælderkonstruktioner)
- Kunne forklare hvordan fugtberegninger hænger sammen med
beregning af temperaturforhold.
- Være i stand til at udføre stationære én-dimensionale
beregninger på diffusion (Glaser metoden).
Kompetencer
Den studerende skal have opnået følgende
kompetencer:
- Kunne vurdere om en konstruktion er fugtteknisk forsvarlig
- Kunne vurdere hvilken fugtrisikoklasse en konstruktion befinder
sig i og angive, hvorledes risikoklassen eventuelt kan
nedsættes
- Kunne vurdere hvorledes kuldebroer har betydning for
overfladeforhold i en given konstruktion med henblik på at vurdere
risiko for skimmelsvampevækst
- Kunne diskutere behovet for målinger af fugt og skimmel samt
vurdere hvilke målemetoder, der er mest hensigtsmæssige i en given
situation
- Være i stand til at udforme dokumentation for fugtforhold i en
bygning.
Undervisningsform
Forelæsninger, seminarer osv. suppleret med projektarbejde,
workshops, regne øvelser, målinger i laboratoriet eller felt
Eksamen
Prøver