Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
De studerende skal have faglig viden, færdigheder og kompetencer
indenfor industriel design- og ingeniørområdet svarende til
gennemførelsen af Arkitektur & Design uddannelsens 1. - 4.
semester
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Dette modul skal yderligere udvide den iterative, refleksive
procesforståelse til en mere avanceret integrativ forståelse af
parallelle og overlappende udviklingsspor, med stage-gate-struktur.
Modulet supplerer den kognitive, fysiologiske menneske-faktor
brugertilgang med en menneske-aktør forståelse og mere præcise
målgruppemetoder, eks. Personas. Form, udtryk, grafik og semiotik
udbygges med scenarier og produktsemantiske begreber og værktøjer,
der øger præcisionen i specificering af hvilke funktioner,
materialekarakter og konnotationer / immaterielle værdier, der
ønskes integreret i produktet og oplevelsen af dette i
produktsemantisk forståelse. Her arbejdes både 2D og 3D, digitalt
og analogt med en forslagsstillende udviklingsproces, der muliggør
efterprøvning af antagelser.
Studerende, der gennemfører modulet:
Læringsmål
Viden
- Skal kunne redegøre for og analysere teorier og metoder for
iterative, refleksive produktudviklingsprocesser, der integrerer
flere perspektiver om produktets funktion, brug, oplevelse,
konstruktion, fremstilling og produktion
- Skal kunne redegøre for og evaluere teori og metoder til
virtuel og fysisk prototyping af både produktets konstruktion,
materiale og brug på konceptniveau
- Skal kunne redegøre for og analysere teori og metode for
specificering af målgruppe og dertilhørende kravspecificering for
materielle og immaterielle kvaliteter i produktet
- Skal kunne redegøre for og evaluere teori og metoder til
analyse af brugs- og brugerkontekst, samt omsætte empiriske
observationer og simpel research til kravspecificering
Færdigheder
- Skal kunne gennemføre en funktionsorienteret konceptuel
prototyping udviklingsproces, med fokus på integration af
funktionalitet og konstruktion med oplevelse og udtryk
- Skal kunne anvende metoder og teorier til analyse og udvikling
af målgruppebeskrivelse og dertil relateret kravspecifikation for
produktets oplevede materielle og immaterielle kvaliteter
- Skal kunne indsamle, generere og analysere observationer og
data for produktets brugskontekst og målgruppe, samt omsætte dette
til kravspecifikation og løsningsforslag
- Skal kunne modellere og kommunikere løsningsforslag gennem
3D-modellering
Kompetencer
- Skal kunne specificere og metodisk understøtte design af
produktkoncepter med vægt på brugskontekst og specifik målgruppe,
gennem en iterativ, refleksiv udviklingsproces, der integrerer
produktets funktion, konstruktion og brug, ud fra selvstændigt
identificerede krav
- Skal kunne udfolde, modellere og kommunikere koncepter for
interaktion med og oplevelse af produkter, med behørig inddragelse
af konstruktionstekniske, funktionalitets- og produktsemantiske
overvejelser relateret til en given målgruppe
Undervisningsform
Se generel beskrivelse af anvendte undervisningsformer i kap.
3.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Integreret produktudvikling: Interaktion |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Uden hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Er angivet i
Fællesbestemmelserne. |