Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Arkitektur & Designstudiets almindelige adgangsbetingelser.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Modulet skal gøre de studerende bekendt med grundbetingelserne
for udarbejdelse af løsningskoncepter med udgangspunkt i en given
problemstilling og en given produktkontekst, samt træne
observation, analyse og udvikling af ingeniørfaglig og designmæssig
kvalitet. De studerende skal således arbejde med redesign indenfor
en produktkategori, som fremstilles industrielt. Der lægges i
modulet vægt på integration af funktion, teknik og form i en
løsning, som løbende evalueres i forhold til en simpel
kravspecifikation, de studerende selv udarbejder. Det er dertil
projektets mål, at en iterativ udviklingsproces praktiseres og
opøves igennem projektarbejdet.
Studerende, der gennemfører modulet:
Læringsmål
Viden
- Skal kunne demonstrere basal viden om fagets grundlæggende
ingeniørmetodiske og tekniske tilgang til designaktiviteter
- Skal metodisk kunne analysere og redegøre for de tekniske og
funktionelle karakteristika samt formmæssige virkemidler ved et
givent produkt
- Skal have basal viden om et givent produkts konstruktion og
opbygning
- Skal have kendskab til systematiske metoder til
videnstilegnelse og metoder til bearbejdning af en problemstilling
i et omfang, så der præcist kan redegøres og argumentere for
projektets teori og metodevalg
Færdigheder
- Skal kunne foretage systematisk valg af metoder til
videnstilegnelse i forbindelse med problemanalyse og
problembearbejdning
- Skal kunne analysere observationer og eksisterende løsninger og
specificere simple tekniske og funktionelle krav til ny
løsning
- Skal kunne analysere en ingeniørfaglig problemstilling under
hensynstagen til teknologiske og markedsmæssige rammer og ud fra
denne analyse opsætte krav til et produkt
- Skal kunne demonstrere evnen til systematisk at udvikle
tekniske løsninger, der igennem planlagt vekslen mellem prototyping
og evaluering imødekommer givne krav
- Skal kunne integrere form, teknik og funktion på grundlæggende
niveau
- Skal kunne planlægge og styre et projektarbejde, og kunne
analysere og reflektere over styrker og svagheder ved
projektgruppens organisering af projektarbejdet
Kompetencer
- Skal systematisk kunne udvikle forslag til løsning af gængse
problematikker på baggrund af observation, nuværende løsninger og
heraf specificerede krav
- Skal kunne kommunikere en løsning, hvor der redegøres for
tekniske og funktionelle aspekter samt formmæssige karaktertræk, og
hvor anvendte metoder og proces synligt understøtter en systematisk
ingeniørfaglig tilgang
- Skal kunne håndtere og styre forskellige former for
organisering af projektarbejde
- Skal kunne vurdere udarbejdede ingeniørfaglige tekniske
løsninger for en given problemstilling i et markedsmæssigt
perspektiv eksempelvis gennem bæredygtighedsvurdering af et konkret
produkt
- Skal kunne samarbejde omkring problemfeltets projektarbejde og
foretage fælles fremlæggelse af projektarbejdets
resultater
Undervisningsform
Se generel beskrivelse af anvendte undervisningsformer i kap.
3.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Produkt og proces |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 10 |
Tilladte hjælpemidler | Uden hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Er angivet i
rammestudieordningen. |