Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Arkitektur & Designstudiets almindelige adgangsbetingelser.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Studerende skal opnå et indblik i fundamentale matematiske
begreber, metoder og algoritmer, der er nødvendige for en effektiv
brug af digitale værktøjer til 2D- og 3D-modellering i en
designmæssig sammenhæng.
Studerende, der gennemfører modulet:
Læringsmål
Viden
- Skal have viden om metoder til bestemmelse af løsninger for et
lineært ligningssystem ved hjælp af matrixalgoritmer
- Skal have viden om lineære transformationer, deres beskrivelse
ved matricer og geometriske fortolkninger
- Skal have viden om parametriske kurver med fokus på splines og
NURBS
- Skal have viden om matematiske begrebers brug i en designmæssig
sammenhæng, herunder kontinuitet og krumning
- Skal have grundlæggende viden om anvendelse af matematiske
funktioner og begreber i elementær brug af digitale værktøjer til
2D- og 3D-modellering
Færdigheder
- Skal kunne gennemføre reduktion af matricer til echelonform med
henblik på løsning af lineære ligningssystemer
- Skal kunne gennemføre elementære beregninger med vektorer og
matricer, herunder multiplikation og inversion
- Skal kunne bringe viden om lineære ligningssystemer og deres
løsninger, samt elementære beregninger med vektorer og matricer i
anvendelse i designmæssige problemstillinger; herunder elementær
parametrisk variation
- Skal være i stand til at implementere og afprøve algoritmer til
beskrivelse af parametriske kurver i en designmæssig
sammenhæng
- Skal have grundlæggende forståelse for programmeringsprincipper
og kunne organisere og evaluere relevante datastrukturer i digitale
værktøjer
Kompetencer
- Skal kunne relatere og anvende viden og færdigheder vedrørende
lineære ligningssystemer, vektorer og matricer samt simple
parametriske kurver i designmæssige sammenhænge ved anvendelse af
digitale værktøjer til 2D- og 3D- modellering
Undervisningsform
Se generel beskrivelse af anvendte undervisningsformer i kap.
3.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Matematik: Struktur og form |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Uden hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Er angivet i
Fællesbestemmelserne. |