Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Arkitektur & Designstudiets almindelige adgangsbetingelser.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Modulet har til formål at introducere tekniske designmetoder og
-teorier, som grundlag for at forstå, beskrive og skabe form, rum
samt konstruktion. Modulet skal give de studerende mulighed for at
tilegne sig viden om og øve grundlæggende kompositoriske principper
med fokus på geometrisk form, rum og konstruktion.
Studerende, der gennemfører modulet:
Læringsmål
Viden
- Skal have grundlæggende kendskab til terminologi indenfor form,
rum og konstruktion herunder tekniske konstruktionselementer og
konstruktive systemer
- Skal have grundlæggende kendskab til formanalytiske og
formgenerende metoder og principper indenfor formgivning herunder
formbegreber som komposition, proportion, struktur, helhed/detalje,
orden/uorden, masse/hulhed, rum og rumlige forløb samt visuelt
udtryk
- Skal have grundlæggende kendskab til principper indenfor
samspillet mellem form, rum og konstruktion, herunder statisk
virkemåde af konstruktionselementer og konstruktive
systemer
Færdigheder
- Skal kunne foretage formanalyser med anvendelse af den
tilknyttede terminologi og metodik
- Skal kunne beskrive samspillet mellem form, rum og teknisk
konstruktion herunder opstilling af konstruktive systemer
- Skal kunne fremstille modeller i god visuel kvalitet indenfor
det geometriske formområde, som demonstrerer en forståelse af de
formanalytiske metoder og konstruktive løsninger
Kompetencer
- Skal kunne designe formmæssige og rumlige konstruktioner med
anvendelse af centrale formbegreber som komposition, proportion,
helhed/detalje samt statisk forståelse
- Skal demonstrere forståelse for samspillet mellem form, rum og
konstruktion, herunder statisk virkemåde af konstruktionselementer
og konstruktive systemer
Undervisningsform
Se generel beskrivelse af anvendte undervisningsformer i kap.
3.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Form og teknik 1: Form, rum og konstruktion |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Uden hjælpemidler |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Er angivet i
Fællesbestemmelserne |