Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Modulet bygger på viden opnået i modulerne Calculus og Lineær
algebra eller tilsvarende.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- Skal have viden om grundlæggende regneregler inden for
vektoranalyse i det 2 og 3 dimensionale rum, og hvordan de anvendes
på ingeniørområdet
- Skal kunne forstå Laplace-transformation og anvende den til
løsning af differentialligninger bla. eksemplificeret ved
problemstillinger fra fx mekanik, elektronik eller
varmeledning
- Skal have viden om komplekse analytiske funktioner
- Skal have forståelse for potensrækker og Taylor-rækker
- Skal have forståelse for hvordan komplekse analytiske
funktioner og rækkeudviklinger kan anvendes i forhold til fysiske
systemer
Færdigheder
- Skal kunne anvende vektoranalyse, herunder:
- Indre produkt (prik-produkt)
- Vektor-produkt (kryds-produkt)
- Vektor- og skalarfunktioner og felter
- Vektor kurver, tangent og længde
- Vektordifferentialregning: Gradient, divergens, rotation
- Vektorintegralregning: Linje-integraler, kurveuafhængighed af
linje-integraler, dobbelt-integraler, Greens sætning i planet,
overflade-integraler
- Skal kunne anvende Fourier-rækker, herunder:
- Fourier-rækker og trigonometriske rækker
- Periodiske funktioner
- Lige og ulige funktioner
- Komplekse Fourier-rækker
- Skal kunne anvende LaPlace-transformation, herunder:
- Definition af LaPlace-transformation. Invers transformation.
Linearitet og s-skifte
- Transformation af almindelige funktioner, herunder periodiske,
impuls og trin funktioner
- Transformation af afledede og integraler
- Løsning af differentialligninger
- Foldning og integralligninger
- Differentiation og integration af transformerede systemer med
ordinære differentialligninger
- Skal kunne anvende komplekse analytiske funktioner inden for
konform afbildning og komplekse integraler, herunder:
- Komplekse tal og kompleks plan
- Polær form for komplekse tal
- Eksponentielle funktioner
- Trigonometriske og hyperbolske funktioner
- Logaritmiske funktioner og generelle potensfunktioner
- Kompleks integration: Linje-integraler i det komplekse
plan
- Cauchys integral sætning
Kompetencer
- Skal kunne håndtere vektoranalyse, rækker,
LaPlace-transformation og komplekse analytiske funktioner på
grundlæggende ingeniørmæssige eksempler
Undervisningsform
Uddannelsen bygger på en kombination af faglige, problemorienterede
og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra følgende arbejds-
og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder og faglig
refleksion: - forelæsninger - klasseundervisning - projektarbejde -
workshops - opgaveløsning (individuelt og i grupper) -
lærerfeedback - faglig refleksion - porteføljearbejde -
laboratoriearbejde
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende til 150 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Anvendt ingeniørmatematik |
Prøveform | Skriftlig eksamen
4 timers prøve |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Med visse hjælpemidler, se listen nedenfor
Hvis ikke andet er angivet i kursusbeskrivelsen i Moodle, er det
tilladt at medbringe alle former for (ingeniørrelevante)
hjælpemidler herunder bøger, noter og avancerede lommeregnere.
Medbringes computer, er det ikke tilladt at have adgang til
internettet og undervisningsmaterialet fra Moodle skal derfor på
forhånd gemmes på computeren. Det indskærpes, at der ikke må foregå
nogen form for elektronisk kommunikation. |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Som angivet i Fællesbestemmelser for uddannelser
(Vurderingskriterier)
http://www.engineering.aau.dk/uddannelse/studieadministration/ |