Elektriske grundfag

2017/2018

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Læringsmål

Viden

  • Have opnået viden om og forståelse for resistive elektriske kredsløb
  • Have opnået viden om og forståelse for operationsforstærkere
  • Have opnået viden om og forståelse for induktive og kapacitive elektriske kredsløb
  • Have opnået viden om og forståelse for elektrisk måleteknik
  • Have opnået viden om forskellige elektriske læresætninger
  • Have opnået viden om og forståelse for laboratorieprocedurer i forbindelse med el-tekniske laboratorieforsøg

Færdigheder

  • Kunne analysere enkle og sammensatte elektriske DC-kredse
  • Kunne anvende kredsløbsteknikken til at beregne strømme, spændinger, energier og effekter i DC-kredse
  • Kunne anvende kredsløbsreduktionsmetoder til at reducere elektriske kredse
  • Kunne anvende analyse metoder til at designe operationsforstærkerkoblinger
  • Kunne planlægge og udføre velgennemtænkte, succesfulde el-tekniske laboratorieforsøg på en sikker og hensigtsmæssig vis
  • Kunne anvende softwareværktøj til design af elektriske kredse
  • Have færdigheder inden for følgende områder:
    • Grundlæggende DC-kredsløbsteori (indeholdende energilagrende komponenter), Ohms lov, enheder, Kirchhoffs love, kredsløbsreduktioner (serie og parallel), stjerne-trekant koblinger, afhængige og uafhængige kilder, knudepunkts- og maskemetoden, grundlæggende operationsforstærkerkoblinger, den ideelle operationsforstærker, Thévenin og Nortons teoremer, superposition og maksimal effektoverføring, første og anden ordens transienter
    • Måling af strøm, spænding, effekt og energi, anvendelse af almindelige elektriske måleinstrumenter som voltmeter, amperemeter, wattmeter i digital teknologi samt oscilloskoper
    • Målenøjagtighed, sammensat målefejl og usikkerhedsberegninger
  • Kunne anvende software til beregninger af forskellige elektriske signaler i enkle elektriske kredse

Kompetencer

  • Skal kunne håndtere enkle udviklingsorienterede situationer i forbindelse med elektriske kredse og laboratorieopstillinger i studie- eller arbejdssammenhænge
  • Skal selvstændigt kunne indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang inden for grundlæggende DC-kredsløbsteori
  • Skal kunne identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring inden for grundlæggende kredsløbsteori og el-tekniske laboratorieforsøg.

Undervisningsform

Forelæsninger med tilhørende opgaveregning.

Omfang og forventet arbejdsindsats

Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende til 150 timers studieindsats.

Eksamen

Forudsætning for indstilling til prøven

  • Der er mødepligt til kursusgangene i forbindelse med laboratorieøvelserne.

Prøver

Prøvens navnElektriske grundfag
Prøveform
Skriftlig eksamen
4 timers prøve.
ECTS5
Tilladte hjælpemidler
Med visse hjælpemidler, se listen nedenfor
Hvis ikke andet er angivet i kursusbeskrivelsen i Moodle, er det tilladt at medbringe alle former for (ingeniørrelevante) hjælpemidler herunder bøger, noter og avancerede lommeregnere. Medbringes computer, er det ikke tilladt at have adgang til internettet og undervisningsmaterialet fra Moodle skal derfor på forhånd gemmes på computeren. Det indskærpes, at der ikke må foregå nogen form for elektronisk kommunikation.
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierSom angivet i Fællesbestemmelser for uddannelser (Vurderingskriterier)
http:/​/​www.engineering.aau.dk/​uddannelse/​studieadministration/​

Yderligere informationer

 

 

Fakta om modulet

Engelsk titelIntroduction to Electrical Engineering
ModulkodeN-EN-B2-2
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterForår
ECTS5
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg, Campus Esbjerg
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævnet for Energi
InstitutInstitut for Energiteknik
FakultetDet Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet