Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- Viden der gør den studerende i stand til at:
- Redegøre for den grundlæggende læringsteori
- Redegøre for teknikker til planlægning og styring af
projektarbejde
- Redegøre for forskellige tilgange til problembaseret læring
(PBL); herunder Aalborg modellens udgangspunkt i problemer, der
indgår i en samfundsmæssig og/eller humanistisk sammenhæng
- Redegøre for forskellige tilgange til analyse og vurdering af
ingeniør, natur og sundhedsvidenskabelige problemstillinger og
løsninger i et videnskabsteoretisk, etisk og samfundsmæssigt
perspektiv
- Redegøre for konkrete metoder inden for energiområdet til at
udføre denne analyse og vurdering
Færdigheder
- Færdigheder der gør de studerende i stand til at:
- Planlægge og styre et problembaseret studieprojekt
- Analysere projektgruppens organisering af gruppesamarbejdet med
henblik på at identificere stærke og svage sider, og på den
baggrund komme med forslag til, hvordan samarbejdet i fremtidige
grupper kan forbedres
- Reflektere over årsager til og anvise mulige løsninger på
eventuelle gruppekonflikter
- Analysere og vurdere egen studieindsats og læring med henblik
på at identificere stærke og svage sider, og der ud fra overveje
videre studieforløb og studieindsats
- Reflektere over de anvendte metoder i et videnskabsteoretisk
perspektiv
- Udpege relevante fokusområder, begreber og metoder til at
vurdere og udvikle løsninger under hensynstagen til de
samfundsmæssige og humanistiske sammenhænge i hvilke løsningen skal
indgå
Kompetencer
- Kompetencer, som gør den studerende i stand til at:
- Indgå i et teambaseret projektarbejde
- Formidle et projektarbejde
- Reflektere og udvikle egen læring bevidst
- Indgå i og optimere kollaborative læreprocesser
- Reflektere over sit professionelle virke i relation til det
omgivende samfund
Undervisningsform
Kurset er organiseret som et mix af forelæsninger, seminarer,
workshops, gruppekonsultation og selvstudie.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende til 150 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Problembaseret læring i videnskab, teknologi og
samfund |
Prøveform | Skriftlig eksamen
Kurset eksamineres individuelt på baggrund af en skriftlig
opgave. |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Med visse hjælpemidler, se listen nedenfor
Hvis ikke andet er angivet i kursusbeskrivelsen i Moodle, er det
tilladt at medbringe alle former for (ingeniørrelevante)
hjælpemidler herunder bøger, noter og avancerede lommeregnere.
Medbringes computer, er det ikke tilladt at have adgang til
internettet og undervisningsmaterialet fra Moodle skal derfor på
forhånd gemmes på computeren. Det indskærpes, at der ikke må foregå
nogen form for elektronisk kommunikation. |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Som angivet i Fællesbestemmelser for uddannelser
(Vurderingskriterier)
http://www.engineering.aau.dk/uddannelse/studieadministration/ |