Problembaseret læring i videnskab, teknologi og samfund

2017/2018

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Læringsmål

Viden

  • Viden der gør den studerende i stand til at:
    • Redegøre for den grundlæggende læringsteori
    • Redegøre for teknikker til planlægning og styring af projektarbejde
    • Redegøre for forskellige tilgange til problembaseret læring (PBL); herunder Aalborg modellens udgangspunkt i problemer, der indgår i en samfundsmæssig og/eller humanistisk sammenhæng
    • Redegøre for forskellige tilgange til analyse og vurdering af ingeniør, natur og sundhedsvidenskabelige problemstillinger og løsninger i et videnskabsteoretisk, etisk og samfundsmæssigt perspektiv
    • Redegøre for konkrete metoder inden for energiområdet til at udføre denne analyse og vurdering

Færdigheder

  • Færdigheder der gør de studerende i stand til at:
    • Planlægge og styre et problembaseret studieprojekt
    • Analysere projektgruppens organisering af gruppesamarbejdet med henblik på at identificere stærke og svage sider, og på den baggrund komme med forslag til, hvordan samarbejdet i fremtidige grupper kan forbedres
    • Reflektere over årsager til og anvise mulige løsninger på eventuelle gruppekonflikter
    • Analysere og vurdere egen studieindsats og læring med henblik på at identificere stærke og svage sider, og der ud fra overveje videre studieforløb og studieindsats
    • Reflektere over de anvendte metoder i et videnskabsteoretisk perspektiv
    • Udpege relevante fokusområder, begreber og metoder til at vurdere og udvikle løsninger under hensynstagen til de samfundsmæssige og humanistiske sammenhænge i hvilke løsningen skal indgå

Kompetencer

  • Kompetencer, som gør den studerende i stand til at:
    • Indgå i et teambaseret projektarbejde
    • Formidle et projektarbejde
    • Reflektere og udvikle egen læring bevidst
    • Indgå i og optimere kollaborative læreprocesser
    • Reflektere over sit professionelle virke i relation til det omgivende samfund

Undervisningsform

Kurset er organiseret som et mix af forelæsninger, seminarer, workshops, gruppekonsultation og selvstudie.

Omfang og forventet arbejdsindsats

Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende til 150 timers studieindsats.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnProblembaseret læring i videnskab, teknologi og samfund
Prøveform
Skriftlig eksamen
Kurset eksamineres individuelt på baggrund af en skriftlig opgave.
ECTS5
Tilladte hjælpemidler
Med visse hjælpemidler, se listen nedenfor
Hvis ikke andet er angivet i kursusbeskrivelsen i Moodle, er det tilladt at medbringe alle former for (ingeniørrelevante) hjælpemidler herunder bøger, noter og avancerede lommeregnere. Medbringes computer, er det ikke tilladt at have adgang til internettet og undervisningsmaterialet fra Moodle skal derfor på forhånd gemmes på computeren. Det indskærpes, at der ikke må foregå nogen form for elektronisk kommunikation.
BedømmelsesformBestået/ikke bestået
CensurIntern prøve
VurderingskriterierSom angivet i Fællesbestemmelser for uddannelser (Vurderingskriterier)
http:/​/​www.engineering.aau.dk/​uddannelse/​studieadministration/​

Fakta om modulet

Engelsk titelProblem-based Learning in Science, Technology and Society
ModulkodeN-EN-B1-5
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS5
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg, Campus Esbjerg
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævnet for Energi
InstitutInstitut for Energiteknik
FakultetDet Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet