Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Modulet bygger på viden opnået i modulerne Elektriske grundfag og
AC-kredsløbsteori eller tilsvarende.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- Have viden om teorier for effektiv energiomsætning vha.
effektelektroniske systemer og apparater
- Have kendskab til effektelektroniske komponenters funktion og
virkemåde
- Have viden om og forstå hvordan effektelektroniske systemer,
apparater og komponenter modelleres
- Have viden om værktøjer til modellering
Færdigheder
- Kunne anvende viden om energieffektive effektelektroniske
systemer, apparater og deres komponenter til simulering
- Kunne vurdere resultatet af modelleringen, i hvor stort omfang
det er repræsentativt for den fysiske verden
- Kunne forholde sig til modeller på forskellige
abstraktionsniveauer og deres anvendelser
Kompetencer
- Have opnået evne til at kunne omsætte akademiske kundskaber og
færdigheder inden for analyse af effektive effektelektroniske
systemer, apparater og deres komponenter til en praktisk
problemstilling og kunne bearbejde en sådan problemstilling
- Have opnået evne til at kunne indgå i fagligt og tværfagligt
samarbejde inden for effektelektroniske
systemer
Undervisningsform
Uddannelsen bygger på en kombination af faglige, problemorienterede
og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra følgende arbejds-
og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder og faglig
refleksion: • forelæsninger • klasseundervisning • projektarbejde •
workshops • opgaveløsning (individuelt og i grupper) •
lærerfeedback • faglig refleksion • porteføljearbejde •
laboratoriearbejde Kurset udbydes på engelsk, hvis der er
indskrevet udenlandske gæstestuderende, eller hvis underviser er
udenlandsk.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende til 150 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Effektelektronik |
Prøveform | Skriftlig eksamen |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Med visse hjælpemidler, se listen nedenfor
Hvis ikke andet er angivet i kursusbeskrivelsen i Moodle, er det
tilladt at medbringe alle former for (ingeniørrelevante)
hjælpemidler herunder bøger, noter og avancerede lommeregnere.
Medbringes computer, er det ikke tilladt at have adgang til
internettet og undervisningsmaterialet fra Moodle skal derfor på
forhånd gemmes på computeren. Det indskærpes, at der ikke må foregå
nogen form for elektronisk kommunikation. |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Som angivet i Fællesbestemmelser for uddannelser
(Vurderingskriterier)
http://www.engineering.aau.dk/uddannelse/studieadministration/ |