Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for
at deltage i modulet
Modulet bygger på viden opnået i modulet Grundlæggende regulering
eller tilsvarende.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- Have viden om tilstandsmodellering og formulering af systemer
på tilstandsform
- Have viden om kanoniske former og sammenhæng med
overføringsfunktioner
- Have viden om et systems opførsel og stabilitet i relation til
systemets egenværdier
- Have viden om styrbarhed og observerbarhed
- Have viden om polplacering og observerdesign
- Have viden om diskretisering (sampling) og rekonstruktion af
tidskontinuerte signaler
- Have viden om metoder til analyse af diskret-tidssignaler og
-systemer (Z-transformation)
- Have viden om metoder til design af
diskrettids-regulatorer
- Have viden om metoder til diskretisering af tidskontinuert
regulator
Færdigheder
- Kunne modellere tidskontinuerte lineære dynamiske systemer på
tilstandsform
- Kunne løse tilstandsligningen og kunne analysere et systems
respons og stabilitet ud fra en tilstandsmodel
- Kunne designe både tilstandsregulator og tilstandsobserver til
et tidskontinuert system
- Kunne modellere og analysere tidsdiskrete systemer i både
åbent- og lukket-sløjfe
- Kunne vælge samplingstid
- Kunne opstille performancekrav til et lukket-sløjfe system og
kunne udvælge diskrettids-regulatorstruktur
- Kunne designe diskretids-regulator direkte i
z-domænet
- Kunne anvende metoder til diskretisering af tidskontinuert
regulator og være i stand til at vurdere resultatets
anvendelighed
- Have forståelse for den praktiske implementering af
tidsdiskrete regulatorer
Kompetencer
- Kunne håndtere udviklingsorienterede situationer i forbindelse
med tilstandsregulering og diskret regulering
- Selvstændigt kunne indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde
med en professionel tilgang til tilstandsregulering og diskret
regulering
- Kunne identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring
inden for tilstandsregulering og diskret regulering
Undervisningsform
Uddannelsen bygger på en kombination af faglige, problemorienterede
og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra følgende arbejds-
og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder og faglig
refleksion: • forelæsninger • klasseundervisning • projektarbejde •
workshops • opgaveløsning (individuelt og i grupper) •
lærerfeedback • faglig refleksion • porteføljearbejde •
laboratoriearbejde Kurset udbydes på engelsk, hvis der er
indskrevet udenlandske gæstestuderende, eller hvis underviser er
udenlandsk.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende til 150 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Moderne digital regulering |
Prøveform | Skriftlig eksamen |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Med visse hjælpemidler, se listen nedenfor
Hvis ikke andet er angivet i kursusbeskrivelsen i Moodle, er det
tilladt at medbringe alle former for (ingeniørrelevante)
hjælpemidler herunder bøger, noter og avancerede lommeregnere.
Medbringes computer, er det ikke tilladt at have adgang til
internettet og undervisningsmaterialet fra Moodle skal derfor på
forhånd gemmes på computeren. Det indskærpes, at der ikke må foregå
nogen form for elektronisk kommunikation. |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Som angivet i Fællesbestemmelser for uddannelser
(Vurderingskriterier)
http://www.engineering.aau.dk/uddannelse/studieadministration/ |